لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

کشف ۹ میلیون قرص مخدر روانگردان در لبنان به‌مقصد خلیج فارس


قرص‌های کاپتاگون داخل پرتقال جاسازی شده بودند
قرص‌های کاپتاگون داخل پرتقال جاسازی شده بودند

دولت لبنان روز چهارشنبه ۸ دی از کشف و ضبط محموله‌ای حاوی ۹ میلیون قرص کاپتاگون که نوعی ماده مخدر روانگردان است، به مقصد خلیج فارس خبر داد.

در بیانیه گمرک لبنان نام مقصد این محموله فاش نشده، اما بسام مولوی، وزیر کشور لبنان، قاچاق قرص کاپتاگون از این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحبوحه شکاف دیپلماتیک با این کشورها را «توطئه‌ای که خنثی شد» توصیف کرد.

بر اساس اعلام گمرک لبنان، این مقدار قرص کاپتاگون در محموله‌ای از بار میوه پرتقال‌کشف شده است، چندین نفر در این ارتباط بازداشت شده‌اند و تحقیقات قضایی در این مورد آغاز شده است.

وزیر کشور لبنان همچنین گفت که تحقیقات مشخص کرده که این قرص‌ها در کجا تولید و بسته‌بندی شده‌اند و چه کسی مسئول مخفی کردن آن‌ها در محموله میوه‌ها بوده، اما «نمی‌تواند جزئیاتی را درباره افرادی که دستگیر شده‌اند و آنچه تاکنون درباره این عملیات می‌دانند، فاش کند».

با این حال برخی رسانه‌ها از جمله الجزیره به نقل از برخی منابع ادعا کرده‌اند که این محموله عظیم کاپتاگون عازم کویت بوده است.

کشف و توقیف این محموله در حالی صورت می‌گیرد که لبنان در وضعیت وخیم اقتصادی در تلاش است تا شکاف دیپلماتیک جاری با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و کویت را حل کند.

در فروردین سال جاری، پس از آن‌که مقامات عربستان سعودی اعلام کردند جلوی قاچاق پنج میلیون و سیصد هزار قرص کاپتاگون جاسازی‌شده در محموله انار را در بندر جده گرفته‌اند، حکومت عربستان سعودی ورود محصولات کشاورزی از لبنان به این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

کمتر از یک ماه پیش، ۲۱ آذر، نیز سازمان امنیت داخلی لبنان از کشف یکی از بزرگ‌ترین محموله‌های مواد مخدر این کشور طی یک سال گذشته خبر داده و گفته بود چهار میلیون قرص کاپتاگون که «قرار بوده به عربستان فرستاده شود، در یک محموله قهوه در انباری در جنوب بیروت را کشف کرده است».

محموله قرص کاپتاگون که در گمرک لبنان کشف و ضبط شده است
محموله قرص کاپتاگون که در گمرک لبنان کشف و ضبط شده است

انتشار این خبرها در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً در گزارشی نوشته بود که افراد حلقه داخلی حکومت سوریه به‌اضافه حزب‌الله لبنان با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر کاپتاگون «درآمدهای میلیارد دلاری» به‌دست آورده‌اند.

نیویورک تایمز در این گزارش هم‌چنین با استناد به منابع خود نوشته بود که شبه‌نظامیان بانفوذ، سوریه و لبنان را به منابع جدیدی برای صدور قرص‌های مواد مخدر در جهان تبدیل کرده‌اند.

محموله لورفته پیش از آن به خرداد سال جاری برمی‌گردد که مقامات لبنانی اعلام کردند ۲۵۰ هزار قرص کاپتاگون را در پمپ‌های آب کشف کرده‌اند.

«کاپتاگون» یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است که در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود و اغلب در لبنان، اردن و سوریه تولید و صادر می‌شود.

ایالات متحده که گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده، بارها اعلام کرده است که این گروه ضمن پیگیری هدف‌های دیگر، در قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی نیز فعالیت دارد.

حسن نصرالله، دبیرکل این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، پیشتر این اتهامات آمریکا را «افترا» خوانده و گفته بود که «نان، آب، اسلحه، پول و همه‌چیز» این گروه را حکومت ایران تأمین می‌کند.

XS
SM
MD
LG