لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

ارتش لبنان برای باز کردن راه‌ها وارد خیابان‌های بیروت شد


حضور سربازان ارتش لبنان در محل اعتراضات
حضور سربازان ارتش لبنان در محل اعتراضات

گزارش‌ها حاکی است اعتراضات خیابانی لبنان روز چهارشنبه اول آبان‌ماه نیز برای هفتمین روز متوالی بصورت گسترده ادامه دارد.

در هفتمین روز از تظاهرات اعتراضی لبنان ارتش آن کشور برای گشودن شاهراه‌های اصلی شهر وارد خیابان‌های بیروت شد. زد و خوردهای پراکنده‌ای بین ارتش و معترضان در برخی از مناطق شهر گزارش شده‌است.

طی پنج روز گذشته بانک‌های کشور فعالیت‌های خود را متوقف کرده، مدرسه‌ها تعطیل شده و بسیاری از آزادراه‌های کشور بسته شده‌است.

خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که چهارشنبه نیز صدها هزار معترض به وضعیت اقتصادی کشور به خیابان‌ها ریختند، اگرچه پلیس موفق شده‌است جلوی بسته شدن برخی راه‌ها را بگیرد.

حدود سه ماه پیش تصویب بودجه ریاضت اقتصادی در پارلمان لبنان خشم عمومی را در پی داشت اما در روزهای اخیر و با ارائه برنامه ریاضت اقتصادی دولت سعد حریری، تظاهرات گسترده‌ای در خیابان‌های چندین شهر به راه افتاد.

دولت لبنان روز دوشنبه از برنامه‌های ریاضتی خود عقب نشست و بخش‌هایی از اصلاحیه اضطراری بودجه سال آینده را تصویب کرد و از مردم خواست فرصت دهند تا بخش‌های دیگر اصلاحیه نیز تصویب شود. با این‌حال، اعتراضات مردمی فروکش نکرده و کماکان به‌صورت گسترده‌ای ادامه دارد.

رویترز گزارش داده که زنان و مردان جوان در چهل کیلومتری ورودی جنوب بیروت در بزرگراه نشسته و آن را مسدود کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید نیروهای نظامی لبنان وقتی نتوانستند معترضان را قانع به باز کردن بزرگراه‌ها کنند، در برخی مناطق به آنها حمله کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند تا راه‌ها را باز کنند.

یک مقام امنیتی گفته‌است ترجیح نیروهای نظامی لبنان کماکان عدم استفاده از زور و خشونت علیه معترضان است، اما نظامیان باید مردم را قانع کنند بسیاری از راه‌های کشور را که هم‌اکنون مسدود شده، باز کنند.

تا روز جمعه اعتراضات لبنان مسالمت‌آمیز بود، اما شامگاه جمعه نیروهای امنیتی با مردم درگیر شدند. در بزرگراه شمال بیروت نیز نیروهای امنیتی در تلاش هستند به‌رغم مقاومت مردم، راه‌ها را باز کنند.

شبکه تلویزیونی الجدید لبنان گزارش‌هایی منتشر کرده که نشان می‌دهد نظامیان کشور با مردم در ۳۵ کیلومتری جنوب بیروت درگیر شده‌اند تا بزرگراه ورودی به پایتخت را باز کنند و معترضان فریاد «ننگ بر شما» سر می‌دهند.

مردم در کنار اعتراض به ریاضت‌های اقتصادی، به وجود فساد در دولت نیز معترض هستند. آقای حریری نخست‌وزیر کشور قول داده از کسانی که اختلاس کرده‌اند بازخواست کند و پول‌هایی را که از کشور بیرون برده‌اند بازگرداند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری کشور، نیز گفته است اعتراضات نشان از «درد مردم» دارد، اما متهم کردن تمام سیاستمداران به فساد، عادلانه نیست.

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز نیز با نگاهی به وضعیت اقتصادی لبنان و تأثیر آن در نارضایتی عمومی می‌نویسد بدهی‌های دولتی لبنان هم‌اکنون ۵۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی لبنان است و این کشور به‌رغم اینکه در آستانه «فروپاشی اقتصادی» است، هنوز هم اشتهای سیاستمداران برای اختلاس فروکش نکرده‌است.

آقای حریری قول داده پول‌هایی که تاکنون غارت شده را به کشور بازگرداند.

دولت لبنان ۸۶ میلیارد دلار بدهی دارد و هر سال با کسری بودجه مواجه می‌شود. آمارهای بانک جهانی نیز نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی این کشور پارسال تنها ۲ دهم درصد بود و امسال نیز انتظار می‌رود منفی ۲ دهم درصد باشد. پارسال نهادهای مالی جهانی ۱۱ میلیارد دلار در قالب وام و کمک بلاعوض به لبنان کمک کردند، اما اقتصاد این کشور کماکان با بحران مواجه است.

این گزارش همچنین به شعارهایی اشاره کرده که مردم لبنان از اعتراضات موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ گرفته و سر می‌دهند و خواهان سرنگونی دولت هستند.

آقای حریری گفته‌است اگر مردم خواهان انتخابات زودهنگام هستند، وی اولین کسی است که آن را خواهد پذیرفت.

منابع: رویترز، فایننشال تایمز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG