لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

سفیر ایران در بیروت به‌دنبال انتشار گزارشی در «العالم» به وزارت خارجه لبنان احضار شد


اسقف مار بشاره بطروس الراعی، که مطلب سایت «العالم» وابسته به جمهوری اسلامی ایران درباره او جنجال‌آفرین شده است.
اسقف مار بشاره بطروس الراعی، که مطلب سایت «العالم» وابسته به جمهوری اسلامی ایران درباره او جنجال‌آفرین شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت در پی انتشار مطلبی در یک رسانه حکومتی ایران در باره سخنان اسقف اعظم کلیسای مسیحیان مارونی لبنان، به وزارت خارجه لبنان احضار شد.

وزیر خارجه لبنان با تایید این خبر گفت که از سفیر ایران در بیروت خواسته شده است تا روز دوشنبه، ۱۸ اسفند، در وزارت خارجه حضور یابد.

به گزارش رسانه‌های عربی منطقه، مطلبی که العالم، شبکه عرب زبان رسمی جمهوری اسلامی ایران، در باره اظهارات اسقف مار بشاره بطروس الراعی منتشر کرده، انگیزه احضار سفیر ایران در لبنان به وزارت خارجه این کشور بوده است.

العالم نوشته بود که اظهارات اسقف الراعی حمایت از عادی‌سازی رابطه میان لبنان با اسرائیل و «نقشه‌ای برای آغاز خلع سلاح سازمان حزب‌الله» و «جبهه مقاومت» بوده است.

شربل وهبه، وزیر خارجه در دولت موقت لبنان، روز ۱۶ اسفند در یک مصاحبه رادیویی، هر چند بر «دوستی» کشورش با ایران تاکید کرد اما گفت که وزارتخانه تحت سرپرستی او در نظر دارد گفت‌وگویی صریح و شفاف با سفیر ایران انجام دهد.

به گفته آقای وهبه، پس از آن‌که او از سفیر لبنان در تهران خواست در زمینه مطلب انتشار یافته در العالم جزئیات بیشتری کسب کند، به او گفته شد که دولت ایران این نوشته را نکوهش کرده و عذرخواهی کرده است.

اسقف الراعی ماه گذشته در جریان وعظ مذهبی هفتگی خود، خواهان برگزاری کنفرانس بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل متحد برای رویارویی با فروپاشی اقتصادی لبنان و جلوگیری از ادامه بن‌بست سیاسی در کشورش شد.

اسقف اعظم مارونی‌ها خواهان آن شد که لبنان کشوری «بی‌طرف» باشد تا دیگر قربانی تسویه حساب نیروهای متخاصم در منطقه نشود. وی قانون اساسی فعلی را «ناکارآمد» خوانده و گفته بود که جامعه جهانی باید نسبت به موجودیت لبنان تضمین بدهد.

اما اظهارات اسقف الراعی با ناخشنودی عمیق حزب‌الله روبرو شد و سایت شبکه ایرانی العالم از این گفته‌ها انتقاد کرد.

العالم نوشته بود که پیام این سخنان اعلام بی‌طرفی در مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل است.

این شبکه، اسقف الراعی را متهم کرد که در مسیری گام برمی‌دارد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، در مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل برداشته‌اند، و نوشته بود دور نیست روزی را تصور کرد که اسقف مسیحیان مارونی لبنان که «به دور خود هاله تقدس کشیده» است نیز در آغوش اسرائیل بیفتد.

العالم بعدا این نوشته را از سایت خود حذف کرد.

نهاد اسقف مارونی لبنان نوشته العالم را به عنوان شبکه رسمی یک کشور خارجی، محکوم کرد و آن را نشانه دخالت در امور داخلی لبنان و دخالت در امور کلیسای این کشور عنوان کرده بود.

اتحادیه مارونیت در لبنان نیز به ریاست نعمت‌الله ابی‌نصر، نماینده پیشین مجلس، از وزارت خارجه کشورش خواست سفیر ایران را احضار کند. این اتحادیه همچنین هشدار داد که حق خود را برای ارائه شکواییه علیه این اتهامات به دادگستری لبنان محفوظ می‌دارد.

«جریان آزاد ملی» به رهبری میشل عون، رئیس‌جمهوری مسیحی مارونی، که متحد سیاسی سازمان حزب‌الله است، روز ۱۶ اسفند با صدور بیانیه‌ای، انتقادهای مطرح شده علیه اسقف الراعی را «قاطعانه» محکوم کرد.

این در حالی است که فراخوان اسقف الراعی به اعلام «بی‌طرفی» لبنان با واکنش سرد «جریان آزاد ملی» روبرو شده و اعضای آن از شرکت در گردهمایی منطقه «بکرکی» که محل اقامت و کلیسای مارونیت است، خودداری کرده بودند.

دولت ایران هنوز به احضار محمد جلال فیروزنیا به وزارت خارجه لبنان واکنش نشان نداده است. اما آقای فیروزنیا ظاهرا به روال عادی کار خود در لبنان ادامه می‌دهد و دو روز پیش نیز با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، دیدار کرد.

از سوی دیگر، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، روز ۱۴ اسفند آمادگی این سازمان را برای گفت‌وگو با کلیسای مارونی لبنان اعلام کرد اما گفت «بین‌المللی کردن مسائل لبنان، امری خطرناک است».

شیخ قاسم گفت: «در حال حاضر یک مداخله بین‌المللی اجباری در لبنان وجود دارد که ما از آن رنج می‌بریم، پس چگونه می‌توانیم با اختیار خود مسائل‌مان را بین‌المللی کنیم تا شروطی را تحمیل کنند که تحمل آن را نداریم؟»

معاون حسن نصرالله افزود: «موضوع خلع سلاح حزب‌الله، یک طرح آمریکایی است» و «هرگونه تعرض به سلاح مقاومت، لبنان را تضعیف می‌کند، بنابراین، بین‌المللی کردن بحران لبنان و اعلام بی‌طرفی آن، اشتباه است».

در حالی که بن‌بست سیاسی در لبنان در پی ادامه اختلافات عمیق میان احزاب کماکان ادامه دارد، در روزهای گذشته، شرایط اقتصادی این کشور، به شدت وخیم‌تر شده و مردم که برای تامین اساسی‌ترین نیازهای روزمره خود درمانده‌اند، با وجود همه‌گیری کرونا، دوباره به اعتراضات خیابانی روی آورده‌اند.

تظاهرات که از میانه هفته گذشته از سرگرفته شده است، روز یکشنبه ۱۷ اسفند نیز در ده‌ها منطقه لبنان، از جمله در بیروت، جریان دارد.

XS
SM
MD
LG