لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

اسطوره راک «لمی کیلمیستر» درگذشت


Lemmy Kilmister
Lemmy Kilmister

روز دوشنبه هفتم دی‌ماه (۲۸ دسامبر) مؤسس، خواننده و نوازنده گیتار بیس گروه بریتانیایی «موتورهد» مدت کوتاهی پس از تشخيص بيماری سرطان و تنها دو روز پس از هفتادمین سالروز تولدش از دنيا رفت.

اين چهره محبوب موسيقی راک با نام شناسنامه‌ای «ایان فریژر کیلمیستر» نخستین بار در دهه هفتاد ميلادی با گروه «هاکویند» (Hawkwind) به شهرت دست يافت که سبک اسپیس راک، نوعی راک سایکودلیک را ابداع کرد. در تور کنسرت‌های کانادا در سال ۱۹۷۵ لمی به خاطر حمل مواد مخدر بازداشت شد، وضعی که به اخراج او از گروه و تأسیس گروه موتورهد (همنام یکی از تک‌ترانه‌های هاکويند) انجاميد.

لمی کیلمیستر
لمی کیلمیستر

در طی چهار دهه بعد لمی شاخص‌ترين چهره گروه بود و درباره او شایعه‌ها و افسانه‌های فراوانی بین هواداران شکل گرفت. هميشه ملبس به تی‌شرت سياه، شلوار جین سياه و چکمه‌های دست‌دوز، با چهره‌ای مزین به سبیل‌های پهن دسته دوچرخه‌ای و خال‌های گوشتی درشت که به نظر می‌آمد با گذشت سال‌ها تغيير نمی‌کند، تک تک کنسرت‌های گروه را با فرياد هميشگی خود افتتاح می‌کرد: «ما موتور هد هستیم! ما راک اند رول می‌زنیم!»

در سال ۲۰۰۴ میلادی گروه موتور هد صاحب جایزه گرمی بهترین اجرای زنده هوی متال شد.

هرچند که این گروه اغلب با سبک هوی‌متال شناخته می‌شود، اما تحلیل ۲۲ آلبوم استودیویی آن رگه‌های فراوانی از سبک‌های دیگر مانند هارد راک و بلوز را نمایان می‌کند. گروه موتورهد دارای اهميت و تأثير فراوانی بر شکل‌گيری سبک‌های هارد راک، پانک راک، بلوز راک و اسپید متال بوده است. موفقیت زياد این گروه در اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد میلادی را یکی از دلائل اصلی شروع موج نوی هوی متال بریتانیایی می‌دانند.

اعلاميه موتورهد در فيسبوک
اعلاميه موتورهد در فيسبوک

در صفحه رسمی فیسبوک موتورهد، ديگر اعضای گروه با نشر خبر درگذشت لمی کیلمیستر و اظهار تأسف بابت از دست دادن اين «رفیق توانا و شریف» از طرفداران خود درخواست کرده‌اند که ترانه‌های موتورهد و هاکويند را با صدای بلند گوش کنند، موسيقی لمی را با صدای بلند گوش کنند، می بنوشند و زندگی را جشن بگيرند، «همانطور که اين مرد خوب و دوست‌داشتنی آن را با شکوه و طراوت تمام جشن می‌گرفت. اين چيزیست که او می‌خواست.»

XS
SM
MD
LG