لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

سناتورهای جمهوری‌خواه از جو بایدن خواستند برای ابراهیم رئیسی ویزا صادر نشود


ابراهیم رئیسی (عکس از آرشیو)
ابراهیم رئیسی (عکس از آرشیو)

هفت سناتور جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواسته‌اند با درخواست ویزای ابراهیم رئیسی، برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مخالفت کند.

این سناتورها در نامه خود تصریح کردند، از آنجا که ابراهیم رئیسی در کشتار دسته‌جمعی (زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷) دست داشته است و حکومت ایران نیز کارزاری برای ترور مقامات آمریکایی در خاک آمریکا راه انداخته است، اجازه ورود رئیسی و همدستانش به ایالات متحده تهدیدی غیرقابل توجیه برای امنیت ملی خواهد بود.

این نامه را سناتورها مارکو روبیو، تام‌ کاتن، تد کروز، مارشا بلکبرن، ریک اسکات، جونی ارنست و چاک گرسلی امضا کرده‌اند.

نویسندگان این نامه تاکید کرده‌اند: «اگر گزارش‌های اخیر درست باشد (ابراهیم) رئیسی قصد حضور در نشست مجمع عمومی را دارد و کاخ سفید باید درخواست صدور ویزای (ابراهیم) رئیسی و دیگر مقامات ایرانی را رد کند.»

این سناتورهای جمهوری‌خواه اضافه کرده اند: «در حالی که (ابراهیم) رئیسی به سرکوب در داخل کشور ادامه می‌دهد، ماموران سپاه پاسداران، (سازمانی) که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، در حال توطئه برای ترور مقامات فعلی و سابق ایالات متحده در خاک آمریکا هستند.»

در این نامه به گزارش واشینگتن اگزمینر اشاره شده است که در آن وزارت دادگستری به شواهدی از اقدامات نیروی قدس سپاه پاسداران برای ترور جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، مایک پومپئو، وزیر سابق امور خارجه، کنت مک کنزی، فرمانده سابق ستاد نیروهای مرکزی آمریکا سنتکام و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده اشاره کرده بود.

هفت سناتور جمهوری‌خواه در نامه خود به سوابق رد درخواست مقام‌های سیاسی دیگر کشورها توسط رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرده‌اند.

سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد که ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود.

به گفته علی بهادری جهرمی، برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور ابراهیم رئیسی در سازمان ملل در مهر ماه سال جاری انجام شده است.

دولت دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۸ از صدور ویزا برای محمدجواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه ایران، برای سفر به نیویورک خودداری کرد.

محمدجواد ظریف قرار بود که در نشستی مربوط به سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کند.

با استفاده از وبسایت مارکو رابیو
XS
SM
MD
LG