لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

هشدار در مورد «اضمحلال نظام» در نامه «فعالان اصولگرا» به خامنه‌ای


آیت‌الله علی خامنه‌ای در کنار فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش.
آیت‌الله علی خامنه‌ای در کنار فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش.

بیش از صد نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه که خود را «فعال عرصه عدالتخواهی» نامیده‌اند، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، با انتقاد از «اشرار» نامیدن معترضان، نسبت به «اضمحلال نظام در نتیجه روند فعلی حکمرانی» هشدار دادند.

در پای این بیانیه که سعید زیباکلام، استاد دانشگاه و از اصولگرایان طرفدار حکومت، آن را روز چهارشنبه، ۱۱ دی، در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، تا این لحظه نام صد نفر از استادان دانشگاه، دانشجویان و نیز دانش‌آموختگانِ اغلب اصولگرا و وفادار به نظام جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصول‌گرا و استاد فلسفه دانشگاه تهران است که علی‌رغم گرایش سیاسی خود در طرفداری از نظام جمهوری اسلامی، از سوی برخی رسانه‌های حکومتی به‌عنوان «وابسته به جریان انحرافی» معرفی می‌شود تا آن‌جا که گفته می‌شود دلیل رد صلاحیت او در هیات اجرایی وزارت کشور برای انتخابات مجلس دوازدهم به همین دلیل بوده است. او در چند سال اخیر انتقادات تندی را متوجه سیاست‌های نظام کرده است.

نویسندگان این نامه که برای بیشتر شدن امضاها نیز فراخوان داده‌اند، با انتقاد از «اشرار و اغتشاش» نامیدن معترضان و اعتراضات، خطاب به علی خامنه‌ای نوشته‌اند که این کار «باعث بی‌مبالاتی بیشتر نهادهای مسئول امنیت نسبت به حقوق انسانی معترضین و از سوی دیگر موجب اشتعال خشم عمومی می‌گردد».

واژه «اشرار» را نخستین بار رهبر جمهوری اسلامی در توصیف معترضان آبان ماه به کار برد. پس از آن عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز آنان را «اشرار قمه‌کش» خواند.

امضاکنندگان نامه سرگشاده به علی خامنه‌ای همچنین نحوه برخورد با معترضان را «تضویری برای جهانیان» توصیف کرده‌اند با این پیام که «اگر این مردم معترض به خیابان‌ها آمده و اعتراض بعضاً خشم‌آلود خود را بروز دهند، باید منتظر گلوله‌های ما باشند».

به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل، در روند اعتراضات آبان ماه ۹۸ که در بیش از صد شهر ایران جریان داشت، دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته شدند. وب‌سایت کلمه این آمار را دست‌کم ۳۶۶ نفر اعلام کرده و خبرگزاری رویترز شمار کشته‌ها را تا هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زده است.

استادان و دانشجویان اصولگرا در بخش دیگری از نامه خود با اعتراض به اعلام نشدن آمار کشته‌شدگان از سوی مقامات رسمی و «حیرت‌آور و فاجعه‌بار» خواندن آمارهای غیررسمی، اعلام کرده‌اند که «این حداقل مسئولیت‌پذیری یک نظام سیاسی در قبال مردم است که پاسخگوی ابهامات پیرامون خون‌های ریخته‌شده باشد».

طفره رفتن حکومت از اعلام آمار قربانیان در حالی صورت می‌گیرد که درخواست‌ها در داخل و خارج از کشور برای اعلام تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها افزایش یافته و حتی جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از حکومت ایران خواسته است با تحقیقات معتبر و شفاف شمار کشتگان و افراد بازداشت‌شده را روشن کند.

امضاکنندگان نامه اعتراضی سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی در بندهای پایانی نامه خود هشدار داده‌اند که «اگر جمهوری اسلامی دست به اصلاحات اساسی، بنیادین و ساختاری نزند و در سیاست‌های راهبردی فعلی تجدید نظر نکند و ارادۀ جدی برای فهم واقعیتِ دردهای مردم و شنیدن فریادهای نارضایتی آن‌ها و به رسمیت‌شناختن حق اعتراض‌شان نداشته باشد»، اعتراضات در ابعاد گسترده‌تری در آینده ادامه خواهد یافت و نهایتاً «چیزی از مشروعیت و مقبولیت نظام باقی نخواهد ماند».

استادان و دانشجویان اصولگرا در پایان از علی خامنه‌ای پرسیده‌اند که «آیا نمی‌توان دید که این فرجام، اضمحلال نظام و رویگردانی کثیری از مردم از دین و حکمرانی دینی است؟»

XS
SM
MD
LG