لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

حملات به تاسیسات مرتبط با سپاه در سوریه؛ بایدن به کنگره آمریکا: آماده اقدامات بیشتر هستیم


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، جمعه پنجم آبان در نامه‌ای به کنگره این کشور از دستور خود برای حمله به تاسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن در سوریه دفاع کرد و گفت، ایالات متحده آماده است اقدامات بیشتری را براساس ضرورت برای مقابله با تهدیدات و حملات انجام دهد.

جو بایدن در این نامه با اشاره به حملات شبه نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران به نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در ده روز اخیر تاکید کرد که چنین حملاتی «جان پرسنل ایالات متحده و نیروهای ائتلاف» را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا در این نامه نوشت: «در پاسخ به این سلسله حملات و تهدیدات مستمر برای حملات آینده، به دستور من، در شب ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، نیروهای ایالات متحده حملات هدفمندی را علیه تأسیسات در شرق سوریه انجام دادند. تأسیساتی که توسط سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد، هدف حملات دقیق قرار گرفت.»

جو بایدن تاکید کرد، این حملات «برای ایجاد بازدارندگی، محدود کردن خطر تشدید تنش و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان» طراحی شد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که دستور این حملات را «به منظور محافظت و دفاع از پرسنل خود، و برای ازبین بردن و مختل کردن مجموعه حملات مداوم» علیه نیروهای ایالات متحده و شرکای آن، و «بازدارندگی ایران و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران» صادر کرده است.

جو بایدن در ادامه این نامه تاکید کرد که دستور این حملات را بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و در راستای انجام وظیفه خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در «محافظت از شهروندان» ایالات متحده و جهت پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است در صورت لزوم، اقدامات بیشتر و مناسب را برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.»

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد، ارتش ایالات متحده بامداد جمعه پنجم آبان به تلافی حملات پهپادی و راکتی به نیروهای این کشور در خاورمیانه، دو تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات دقیق انجام شده٬ اقدامی در راستای دفاع از خود و پاسخی به یک رشته حملات مداوم و عمدتاً ناموفق گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه است که از ۱۷ اکتبر آغاز شد.»

لوید آستین تصریح کرد که این حملات به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شد تا مشخص کند که ایالات متحده حملات به نیروها و تاسیسات خود را تحمل نمی‌کند و از پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که این عملیات جدا و متمایز از جنگ اسرائیل علیه حماس است.

لوید آستین تاکید کرد، آمریکا به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست، اما اگر گروه‌های نیابتی ایران به حملات خود ادامه دهند، ایالات متحده در انجام اقدامات مضاعف برای محافظت از نیروهای خود تردیدی نخواهد داشت.

از هنگام حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و آغاز عملیات نظامی اسرائیل علیه گروه‌های فلسطینی در غزه، تاکنون نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حملات پهپادی و راکتی گروه‌های شبه نظامی قرار گرفته‌اند.

حملات جنگنده‌های اف ۱۶

در همین حال، سخنگوی پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی دو تاسیسات در شرق سوریه مرتبط با سپاه پاسداران را به تلافی حملات پهپادی و موشکی علیه پایگاه‌ها و پرسنل آمریکایی، هدف قرار دادند.

ژنرال پاتریک رایدر تصریح کرد که حملات جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۱۵ در یک انبار تسلیحات و انبار مهمات مورد استفاده سپاه و گروه‌های وابسته آن را در نزدیکی آلبوکمال بمباران کردند.

او گفت: «هردو تاسیسات به طور کامل منهدم شدند.»

جو بایدن روز چهارشنبه هشدار داده بود که اگر ایران یا گروه‌های نیابتی آن به حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه ادامه دهند، واشینگتن واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون هم روز پنجشنبه گفته بود، در دو هفته اخیر نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق حداقل ۱۲ بار و در سوریه چهار بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

طبق این گزارش، در دو حمله جداگانه در اوایل هفته گذشته به پایگاه عین الاسد در عراق و تنف در سوریه ۲۱ نفر از پرسنل آمریکایی مجروح شدند.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG