لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

نارضایتی سفارت روسیه از بازتاب سخنان سفیر روسیه در ایران در رسانه‌ها


سفیر روسیه در ایران پارسال نیز تصویری از مطالب رادیو فردا نشان داد و این رسانه را به تخریب روابط ایران و روسیه متهم کرد
سفیر روسیه در ایران پارسال نیز تصویری از مطالب رادیو فردا نشان داد و این رسانه را به تخریب روابط ایران و روسیه متهم کرد

در پی اظهارات سفیر روسیه در ایران دربارهٔ عدم تمایل گردشگران روسی برای سفر به ایران به خاطر ممنوعیت مشروبات الکلی و حجاب اجباری، با وجود انعکاس اظهارات او در رسانه‌های متعدد داخلی ایران، سفارت روسیه به درج این خبر از سوی رادیوفردا و بی‌بی‌سی فارسی اعتراض کرد.

روزنامه‌های داخلی ایران چون «انتخاب» و «دنیای اقتصاد» و خبرگزاری‌های ایسنا و خبرآنلاین سخنان لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، را بازتاب داده‌اند که گفته است: «من بارها و با صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که دو مسئله عمده مانع ورود شهروندان روس و نه تنها گردشگران به ایران می‌شود. یکی مسئله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.»

این خبر و همچنین واکنش رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران، به همین جملات، بدون تکذیب صحت اصل خبر از سوی وی، در میان خبرهای رسانه‌های فارسی‌زبان دیگر ازجمله رادیوفردا نیز بازتاب داشت.

اکنون به نوشته خبرگزاری ایسنا، سفارت روسیه در ایران روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرده و مدعی «تحریف» در خبر شده است.

این سفارتخانه به عنوان توضیح هم نوشته است:‌ «گفته‌های سفیر روسیه در وهله اول خطاب به گردشگران روسی بود که قصد سفر به ایران را دارند و می‌بایست قوانین محلی را که ما بسیار به آنها احترام می‌گذاریم، رعایت کنند.»

در ادامه این بیانیه، سفارت روسیه بدون ارائه شواهد و مدارکی، رادیوفردا و بی‌بی‌سی فارسی را به «نژادپرستی» متهم کرده است.

خبرگزاری ایسنا در ادامه گزارش خود در مورد بیانیه سفارت روسیه، جملات یادشده از لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا را نیز بار دیگر منتشر کرده است که تفاوتی با نسخه قبلی درج‌شده در رسانه‌های داخلی ایران و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در آن دیده نمی‌شود.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، روز شانزدهم اسفند امسال نیز در واکنش به اخبار منتشر شده درباره درخواست‌ تضمین روسیه برای برجام، گفته بود: «از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو فردا گوش ندهند».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بدون توضیح درباره جزئیات درخواست روسیه،‌ گفت که «سوءتفاهم شده است و توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد».

انتقاد سفیر روسیه در ایران از رادیو فردا سابقه‌دار است. خرداد سال گذشته، لوان جاگاریان در واکنش به انتشار چند یادداشت‌ تحلیلی در رادیو فردا، این رسانه را متهم کرد که «تلاش می‌کند به رابطه دوستانه ایران و روسیه لطمه وارد کند».

او در گفت‌وگویی که ۲۷ خرداد پارسال در روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، منتشر شد، در حالی که تصویر یادداشت‌ منتشر شده در رادیو فردا را بر روی صفحه تلفن همراه خود نشان می‌داد، از انتشار این مطالب انتقاد کرد.

در آن مجموعه یادداشت‌ها که خشم سفیر روسیه را برانگیخت، رضا علیجانی، فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل ایران، در چهار بخش موضوع نفوذ روسیه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را بررسی کرده بود.

با استفاده از ایسنا، خبرآنلاین، دنیای اقتصاد، توئیتر، رادیوفردا؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG