لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

فعالان ایرانی اقلیت جنسی: به تبعیض و خشونت علیه اعضای این جامعه در مراکز درمانی پایان دهید


شماری از فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌آی (همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، ترنس‌جندر و اینترسکس) در ایران در بیانیه‌ای خواهان پایان دادن به تبعیض، خشونت و محرومیت گسترده علیه اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی در مراکز بهداشتی و درمانی کشور شدند.

در این بیانیه که خطاب به جامعه پزشکی ایران نوشته شده با اشاره به آسیب‌های جبران‌ناپذیر نحوه خدمات‌رسانی پزشکی به اعضای این جامعه در ایران، دسترسی به این خدمات فارغ از گرایش جنسی و عاطفی یا جنسیت و هویت جنسیتی حق هر شهروندی تلقی شده است.

در بیانیه فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌آی، از جمله زخم‌های جبران‌ناپذیر بر پیکره‌ این جامعه‌ از «انجام عمل‌های جراحی غیرضروری بر روی دستگاه‌های تناسلی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان اینترسکس، بدون رضایت آن‌ها و صرفا به‌ خاطر تطبیق فیزیولوژی بدن با هنجار اکثریت جامعه» یاد شده است.

«خشونت، تحقیر و عدم ارائه‌ خدمات درمانی به افراد اینترسکس و ترنس‌جندر»، همچنین «عدم ارائه‌ اقلام دارویی مورد نیاز برای دوره‌های هورمون‌درمانی به افراد ترنس‌جندر در داروخانه‌ها و خشونت علیه آن‌ها در مراکز پزشکی قانونی برای دریافت گواهی بازتائید جنسیت» و «انگ‌انگاری در مورد افراد همجنسگرا و دوجنسگرا، همچنین ترنس‌جندرها» از جمله این خشونت‌ها نام برده شده است.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌‌های گسترده‌ و گوناگون روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القابی ناپسند آن‌ها را مورد خطاب داده و در بهترین حالت «بیمار» می‌خوانند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در پی اقدامات خشونت‌آمیز علیه اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی از سوی حکومت، خانواده و جامعه اعلام کرده بود که قوانین جمهوری اسلامی ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را «مجاز» کرده است و «حملات خشونت‌آمیز و مرگبار علیه این افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا هویت جنسیتی آنها قانونی می‌داند».

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور وضعیت حقوق بشر در ایران، بهمن پارسال در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان، برای نخستین بار به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره کرد و از دادن «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویر داروهای قوی روانی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران خبر داده بود.

سارا خاوری، نیما نیا، زیبا رزم‌آرا، رها غیاثی، دریا خیرخواه، زینب پیغمبرزاده، کاوه کرمانشاهی، لیلا صابری، زانا هیژا، یاور برادران خسروشاهی،‌ پدرام کردانی، کیا دادخواه، رها آزاد، هانا ارسطو و ارشیا دلدار این بیانیه را امضا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG