لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

طرف‌های درگیر در لیبی آتش‌بس اعلام کردند؛ افزایش محتاطانه امیدها به پایان جنگ


کودکان در منطقه مسکونی ابوسلیم طرابلس
کودکان در منطقه مسکونی ابوسلیم طرابلس

پس از آن‌که دولت مورد قبول سازمان ملل در لیبی اعلام آتش‌بس کرد، رقیب اصلی آن، یعنی پارلمان شرقی، متحد ژنرال حفتر، نیز خواستار توقف نبردها شد؛ اکنون امیدها، هرچند محتاطانه، به پایان یک دهه جنگ، افزایش یافته‌است.

دولت «وفاق ملی» در طرابلس مستقر است و از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان نماینده کشور به رسمیت شناخته می‌شود. این دولت روز جمعه در سراسر کشور آتش‌بس اعلام کرد و خواستار غیرنظامی شدن شهر راهبردی و مورد اختلاف «سرت» در شمال شد.

رویترز می‌گوید رئیس پارلمان شرقی لیبی، یعنی بخشی از کشور که به خلیفه حفتر و «ارتش ملی» او متکی‌ست و بیش از یک سال است در تلاش برای تصرف طرابلس، بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار توقف خشونت‌ها شده‌است.

خود ژنرال حفتر هنوز مستقیما اظهار نظری نظری نکرده‌است، اما عقیله صالح عیسی، رئیس پارلمان شرقی، به همه‌گیری کووید-۱۹ در کشور به‌عنوان دلیل حمایت از آتش‌بس اشاره کرده‌است. به‌نظر می‌رسد نفوذ آقای صالح در ماه‌های گذشته افزایش یافته‌است.

البته این نخستین بار نیست که خشونت‌ها برای مدتی متوقف می‌شود یا دستور به توقف آن‌ها داده می‌شود، اما تلاش‌های قبلی برای دستیابی به یک توافق پایدار و پایان جنگ فرجامی پیدا نکرد.

ارتش ملی لیبی از سوی کشورهایی مانند امارات، مصر، فرانسه و روسیه حمایت می‌شود و از بهار سال پیش حملات خود برای تصرف طرابلس، پایتخت، را آغاز کرد.

اما در این میان ترکیه و شماری از متحدانش، به حمایت‌های خود از دولت وفاق ملی افزودند.

بین دولت‌های حامی طرف‌های درگیری نیز اختلافات بالا گرفته است. در اوایل مرداد ماه وزیر دفاع ترکیه گفت امارات اقدامات زیانباری برای ضربه زدن به ترکیه مرتکب شده و دولت آنکارا این کشور را بازخواست خواهد کرد. او همچنین با نام بردن از عربستان، روسیه، فرانسه و مصر، گفته بود ادامه حمایت آن‌ها از حفتر به ادامه بحران و کشمش در لیبی می‌انجامد. ایتالیا نیز به‌مانند ترکیه حامی دولت وفاق ملی به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر در سوم مرداد ماه ارتش ایالات متحده گفت به نظر می‌رسد روسیه تجهیزات نظامی بیشتری برای سربازان مزدور خود در لیبی و از جمله در شهر سرت ارسال می‌کند، امری که در عین حال به معنای نقض تحریم‌های تسلیحاتی است.

یک هفته پیش از این گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا گفته بود ترکیه در سه ماهه اول سال میلادی جاری بین ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ مزدور سوری را به میدان نبردها در لیبی اعزام کرده ‌است.

دولت وفاق ملی خواستار پایان محاصره تاسیسات نفتی شده تا تولید بازایستاده نفت از سر گرفته شود و درآمد آن به حساب ویژه‌ای واریز شود که پس از دستیابی به یک مصالحه قابل برداشت باشد.

شرکت ملی نفت لیبی از پیشنهاد دولت وفاق حمایت کرده، اما تاکید کرده پیش از احیای صادرات، نیروها مسلح باید از تاسیسات خارج شوند.

با استفاده از گزارش رویترز
XS
SM
MD
LG