لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

یک داروی آزمايشی تا ۳۵ درصد از پیشرفت آلزایمر می‌کاهد


شرکت داروسازی «الی لی‌لی» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که جدیدترین مرحله از آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که داروی محصول این شرکت حدود ۳۵ درصد از زوال شناختی افراد مبتلا به آلزایمر می‌کاهد.

در پی انتشار این خبر ارزش سهام این شرکت در اولین ساعات کار بازار بورس آمریکا با بیش از ۴ درصد افزایش به ۴۲۱ دلار رسید.

شرکت «الی لی‌لی» در بیانیه خود گفت که این داروی جدید به نام «دونانمب» به تمام اهداف تعیین‌شده برای آزمایش دست یافته است.

سی تی اسکن برای سنجش سطح پروتئین تاو در مغز حدود هزار و ۲۰۰ نفر که به مراحل اولیه آلزایمر مبتلا هستند نشان داده است که پس از تجویز آزمایشی این دارو حدود ۳۵ تا ۳۶ درصد از زوال شناختی آنها کاهش یافته است.

ولی نتایج آزمایش مغز حدود ۵۵۰ نفر دیگر نشان داد که سطح پروتئین تاو در مغز آنها کماکان در حد بالایی است و به احتمال فراوان داروی جدید روی آنها اثر نداشته است.

ماریا کارییو، دانشمند ارشد شرکت داروسازی «الی لی‌لی» گفت: «با در نظر گرفتن میانگین تاثیر داروی جدید روی هر دو گروه می‌توان گفت که حدود ۲۲ درصد از پیشرفت آلزایمر در زوال شناختی بیماران و حدود ۲۹ درصد از آنچه که معیار زوال عقل تلقی می‌شود می‌کاهد.»

سال گذشته نتایج آزمایش‌های بالینی داروی محصول مشترک شرکت‌های «ایسای» و «بایوژن» به نام «ليکانمب» که با نام تجاری «لکمبی» عرضه شده نشان داد که بر اساس معیارهای پذيرفته شده زوال عقل این دارو حدود ۲۷ درصد از زوال شناختی در میان مبتلایان به مراحل اولیه آلزایمر می‌کاهد.

شرکت «الی لی‌لی» در بیانیه خود افزود، تورم مغز که یکی از عوارض جانبی تجویز این نوع دارو است در۲۴ درصد از افراد شرکت کننده در این آزمایش مشاهده شده است و فقط حدود ۶ درصد این عارضه را تجربه کرده‌اند. حدود ۳۱ درصد نیز دچار خونریزی در ناحیه مغز شدند.

در نتایج مرحله سوم آزمایش‌های بالینی «لکمبی» فقط ۱۳ درصد از مصرف‌کنندگان این دارو دچار تورم مغز شده بودند.

شرکت «الی لی لی» در بیانیه خود خاطر نشان می‌کند که فقط ۱.۶ درصد از افرادی که داروی جدید را مصرف کرده‌اند دچار تورم شدید مغزی شده و سه نفر از آنها به دلیل بروز این اختلال درگذشته‌اند.

این شرکت افزود که قصد دارد در اواخر ماه ژوئن درخواست تایید این دارو را به نهادهای مسئول در آمریکا ارائه دهد و به فاصله کوتاهی برای جواز مصرف در سایر کشورهای جهان نیز اقدام خواهد کرد.

مسئول بخش عصب‌شناسی در این شرکت داروسازی گفت: «در پزشکی همیشه ریسک وجود دارد. ولی اگر نتایج آزمایش‌های بالینی این دارو را بر بستر بیماری‌های خطرناک و کشنده ارزیابی کنیم خواهیم دید که داروی موثری است.»

دکتر اریک ریمن، رییس یک مرکز درمان آلزایمر که از این دارو برای درمان بیماران قبل از نمود عوارض بیماری استفاده کرده است ضمن ابراز خشنودی از نتایج آزمایش‌های بالینی «دونانمب» گفت: «شکی نیست که مفید است ولی ریسک‌هایی نیز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.»

قبل از محصول شرکت «الی لی‌لی» دو داروی آلزایمر دیگر از اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا جواز مصرف اضطراری دریافت کردند که هر دو محصول مشترک شرکت‌های «ایسای» و «بایوژن» هستند.

از داروی «لکمبی» استقبال شده ولی داروی دیگر به نام «ادوهلم» به دلیل تاثیر ناچیزی که روی کاستن از زوال مغز داشت از سوی پزشکان و شرکت‌های بیمه درمانی مورد استقبال قرار نگرفت.

اداره کنترل کیفیت دارو آمریکا قرار است تصمیم خود در مورد صدور جواز تجويز عادی برای «لکمبی» را اوایل ماه ژوئیه اعلام کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG