لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

«لیلی»؛ نخستین جایزه ادبی رمان عامه‌‌پسند در ایران


پوستر جایزه ادبی «لیلی»
پوستر جایزه ادبی «لیلی»

«انجمن نویسندگان عامه‌پسند» نخستین دوره جایزه ادبی «لِیلی» را با هدف کمک به بهبود کیفیت رمان‌های ژانر عاشقانه فارسی برگزار می‌کند.

تکین حمزه‌لو، دبیر این جایزه که از مؤسسان انجمن نویسندگان عامه‌پسند و از نویسندگان سرشناس این عرصه است، شرط شرکت در این رقابت ادبی را انتشار رمان در سال ۹۷ اعلام کرده است.

موضوع اصلی این آثار باید حتماً عاشقانه، اعم از عاشقانۀ جوانان یا عاشقانۀ خانوادگی، باشد و بنا به اعلام دبیرخانه جایزه، هر نویسنده فقط با یک اثر اجازه دارد در مسابقه شرکت کند.

جایزه ادبی «لیلی» نخستین جایزه در عرصه رمان ژانر عاشقانه فارسی است و برگزاری آن اولین فعالیت انجمن نوپای نویسندگان عامه‌پسند در عرصه عمومی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۷ تأسیس شده است.

به‌گفته‌ دبیر جایزه، در کشورهای دیگر مرسوم است که برای تمام ژانرهای ادبی جایزه‌ای به بهترین آثار تعلق بگیرد تا هم مخاطبان از بهترین کارهای منتشرشده در آن ژانر باخبر شوند و هم نویسندگانی که کار خوبی ارائه کرده‌اند، تشویق شوند. جایزه «لیلی» نیز با توجه به نبود جایزه‌ای ادبی برای رمان‌های عاشقانه فارسی راه‌اندازی شده است.

به‌گفته‌ حمزه‌لو، دلیل انتخاب نام «لیلی» برای این جایزه پربسامد بودن آن به‌عنوان یکی از عشاق در ادبیات فارسی و همین‌طور خوش‌آوایی آن بوده است.

جایزه ادبی «لیلی» قرار است در دو بخش برگزار شود: بخش نوقلمان و بخش اصلی. باتوجه به فعالیت گسترده نویسندگان حرفه‌ای این ژانر که ممکن است سالانه دو یا حتی بیشتر از دو رمان نیز منتشر کنند، آثار تازه‌کاران این عرصه به‌صورت جداگانه داوری می‌شود تا فرصت رقابت برابر برای آن‌ها وجود داشته باشد.

بنا به اعلام دبیرخانه، داوران مرحله انتخاب آثار معرفی نخواهند شد، اما داوران مرحله نهایی همزمان با اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله دوم معرفی خواهند شد.

تاریخ برگزاری مراسم پایانی نخستین دوره جایزه ادبی «لیلی» روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ اعلام شده است. در چند سال اخیر، روز ۲۹ بهمن، به‌دلیل همزمانی آن با روز ولنتاین و نسبت تاریخی آن با جشن سپندارمذگان، روز «عشاق ایرانی» نام گرفته است.

«رمانس» در ایران با دو زیرشاخه‌ اصلی «عاشقانه» و «خانوادگی» همچون بیشتر کشورهای دنیا پرخواننده‌ترین گونۀ داستان است که چندین دهه است هم در قالب معروف به «عامه‌پسند» به‌طور گسترده و هم در قالب اصطلاحاً «جدی» به‌گونه محدود و اندک‌شمار تولید و منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG