لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵
۱۷:۵۶ ۱۸.۷.۱۴۰۲

نرگس محمدی برای ملاقات با وکیل خود حاضر به رعایت حجاب اجباری نشد

مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، اعلام کرد به‌دلیل آن که موکلش حاضر به رعایت حجاب اجباری نشده است، مسئولان از ملاقات با او در زندان اوین جلوگیری کردند.

این وکیل دادگستری روز سه‌شنبه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امروز برای ملاقات با خانم نرگس محمدی به زندان اوین رفتم. پس از مدتی انتظار در سالن ملاقات به من اعلام شد به‌دلیل این‌که خانم محمدی حاضر به سر کردن روسری و رعایت حجاب اجباری نشده‌اند مسئولان زندان اجازه ملاقات نمی‌دهند. در نتیجه بدون انجام ملاقات از زندان خارج شدم».

خانم محمدی که هفته گذشته به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

او روز دهم شهریور در پیامی در حمایت از مهدی یراحی، خواننده بازداشت‌شده، نوشت که جمهوری اسلامی تمام توانش را برای «حفظ حجاب اجباری» به کار گرفته است و همچنین از تصویب لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در مجلس انتقاد کرده بود.

خانم محمدی همچنین اواخر تیر امسال در واکنش به راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد و برخورد با زنان معترض به حجاب اجباری، در نامه‌ای از زندان اوین تأکید کرد که مقاومت زنان در ایران، «قدرت استبداد حکومت دینی را در هم‌ شکسته است» و این روند، به گفته او ادامه خواهد یافت.

۱۸:۲۵ ۱۸.۷.۱۴۰۲

نازیلا معروفیان «به‌دلیل تهدید جانی از سوی وزارت اطلاعات»، به فرانسه مهاجرت کرد

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، می‌گوید به‌دلیل تهدید جانی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به فرانسه مهاجرت کرده است.

خانم معروفیان روز سه‌شنبه در ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که بعد از آزادی از آخرین بازداشت، به همراه خانواده‌اش به ساختمان وزارت اطلاعات در خیابان خواجه‌ عبدالله احضار شده بود، گفت: «مامور اطلاعات به چشمان مادرم زل زد و گفت دخترت قرار است کشته شود.»

او با اشاره به آثار کبودی در اطراف یکی از چشمانش همچنین گفت که «۱۵ روز در زندان سلیمانیه عراق بوده و در آن‌جا مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته است».

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که در یک سال گذشته فشار امنیتی زیادی را تحمل کرده بود، گفت: «من را از خاکم بیرون کردند.»

او در ادامه گفته است: «خواستم به یک کشور که ادعای حقوق بشر دارد بیایم و بگویم چه اتفاقاتی برای من، افراد مانند من و هم سن‌وسالانم افتاده است.»

خانم معروفیان در یک سال گذشته چهار مرتبه بازداشت شد که آخرین مورد آن هشتم شهریور امسال بود.

این روزنامه‌نگار نخستین بار هشتم آبان پارسال به‌دلیل انتشار و بازتاب مصاحبه با امجد امینی، پدر مهسا امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل و در ۲۲ دی‌ماه به طور موقت آزاد شده بود.

او در ابتدای شهریور امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و پانزده میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد

۲۱:۰۴ ۱۸.۷.۱۴۰۲

وزارت آموزش و پرورش «آموزش زبان خارجی» را در کودکستان‌ها ممنوع اعلام کرد

«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» وابسته به وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد از این پس کودکستان‌های ایران تنها مجاز به استفاده از «بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه کودکان زیر هفت سال» هستند که این سازمان ارائه می‌کند و آموزش زبان خارجی نیز ممنوع است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، این بسته‌ها برای سال تحصیلی جاری باید ملاک عمل قرار بگیرند و اگر کودکستان‌ها و مهدهای کودک از «محتوا و بسته‌های تایید نشده» استفاده کنند، «تخلف» آن‌ها به شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان ارجاع می‌شود.

بخشنامه این سازمان همچنین «توصیه» کرده که از آموزش زبان خارجی در این مراکز آموزشی برای کودکان زیر هفت سال پرهیز شود، اما اضافه کرده که نظارت بر این ممنوعیت بر عهده «واحد ذی‌ربط» در اداره کل آموزش و پرورش خواهد بود.

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر «عناصر هویت بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی» تاکید کرده و گفته که بسته‌های تربیت و یادگیری کودکان «بر اساس یافته‌های علمی و آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی» تدوین شده‌اند.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای بارها از سند تحول آموزشی یونسکو موسوم به «سند ۲۰۲۰» که مدتی در ایران مورد توجه مقام‌های پیشین آموزش و پرورش بود، انتقاد کرده‌اند و ابراهیم رئیسی پارسال در نیویورک این سند را دارای «رویکردهای سکولار» دانست.

۰۴:۴۶ ۱۹.۷.۱۴۰۲

ابراز نگرانی وکیل فاطمه سپهری نسبت به «وخامت سلامتی» موکل خود

خسرو علیکردی، وکیل مدافع فاطمه سپهری، زندانی سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه نسبت به «وخامت» سلامت موکل خود ابراز نگرانی کرد.

خسرو علیکردی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، « حال فاطمه سپهری رو به وخامت گذاشته است به عنوان وکیل مدافع فاطمه سپهری امروز صبح طی ویدئویی خطاب به رییس قوه قضاییه اعلام کردم بودن فاطمه سپهری در زندان بعد از عمل جراحی قلب باز،موجبات مخاطرات جانی برای ایشان» در پی خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی است که فاطمه سپهری پس از عمل جراحی قلب و پس از گذراندن «مدت کوتاهی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قائم مشهد» روز شنبه به زندان وکیل‌آباد بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی، فعال حقوق بشر، دموکراسی‌خواه و زندانی سیاسی از جمله امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است. او ۳۰ شهریور پارسال و در ابتدای اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

این فعال سیاسی پیشتر نیز در سال ۹۸ در حالی که در یک تجمع اعتراضی مقابل دادگستری مشهد شرکت کرده بود، بازداشت شد و پس از حدود ۹ ماه آزاد شد.

این بازداشت پس از آن صورت گرفت که خانم سپهری همراه با ۱۳ نفر از فعالان زن نامه‌ای را امضا و منتشر کرد و در آن با انتقادات گسترده از دوران حکومت‌ رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «استعفای خامنه‌ای» و «گذار از جمهوری اسلامی» شد.
شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد فاطمه سپهری را به اتهام «همکاری با دول متخاصم»، «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ سال حبس محکوم کرده است . این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شده است. ولی براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ده سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.

۰۸:۰۸ ۱۹.۷.۱۴۰۲

گزارش هه‌نگاو از «ضرب‌و‌شتم شدید» وریشه مرادی، فعال زنان کُرد برای اعتراف اجباری

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید وریشه مرادی، فعال سیاسی، مدافع حقوق زنان، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات سنندج به شدت مورد «شکنجه» قرار گرفته است.

این وب‌سایت به نقل از منابع آگاه خود افزوده که دسترسی خانم مرادی که بیش از ۷۰ روز از بازداشت او می‌گذرد، به داروهایش با وجود بیماری میگرن نیز قطع شده است.

یک منبع آگاه به هه‌نگاو گفته که «شکنجه وریشه مرادی در بازداشتگاه به حدی شدید بوده که او در یک مورد خون بالا آورده و به طور کامل بیهوش شده است.»

این منبع علت ضرب‌و‌شتم او را تلاش مأموران برای وادارکردن وی به «اعتراف اجباری» عنوان کرده است.

این زندانی سیاسی که ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در مسیر مریوان به سنندج با ضرب‌و‌شتم بازداشت شد، تاکنون از ملاقات حضوری محروم بوده و به نوشته هه‌نگاو، هیچ تماس تلفنی نیز با خانواده نداشته است.

۰۹:۰۴ ۱۹.۷.۱۴۰۲

مدیریت بحران استان تهران از «آماده‌باش کامل» دستگاه‌های امدادرسانی خبر داد

در پی پیش‌بینی تغییر ناگهانی وضعیت هوا در استان تهران، مدیریت بحران این استان از «آماده‌باش کامل» تمام دستگاه‌های امدادرسانی خبر داد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، استان تهران به‌ویژه در نیمه شمالی و مناطق غربی از عصر روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، تا روز جمعه «شاهد وقوع رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید، کاهش قابل ملاحظه دما، آب‌گرفتگی بعضی معابر، رخداد مه و احتمال تگرگ» خواهد بود.

در پی انتشار این خبر، حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، با اشاره به صدور هشدار نارنجی از آماده‌باش کامل دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و از مردم خواست «از صعود به ارتفاعات و توقف کنار مسیل‌ها بپرهیزند».

۰۹:۳۶ ۱۹.۷.۱۴۰۲

دادگاه تجدیدنظر حکم حبس برای چهار بهایی را تأیید کرد

خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز سه‌شنبه خبر داد که دادگاه تجدیدنظر در استان تهران با تأیید حکم دادگاه بدوی چهار بهایی را به مجموعاً ۱۲ سال حبس محکوم کرد.

شادی شهیدزاده به پنج سال حبس، عطاءالله ظفر و ولی‌‌الله قدمیان هر یک به دو سال حبس و منصور امینی به سه سال حبس محکوم شدند. اتهام این افراد «عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است.

کمتر از یک هفته پیش نیز خبر تأیید حکم ۱۰ سال و ۹ ماه حبس برای ساناز تفضلی، دیگر شهروند بهایی، توسط دادگاه تجدیدنظر منتشر شده بود.

همزمان با اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، فشار مضاعف بر شخصیت‌های شناخته‌شدهٔ اقلیت‌های مذهبی نیز بخشی از روند سرکوب در یک سال اخیر بوده است.

در همین زمینه جامعه جهانی بهایی اواخر مرداد سال جاری اعلام کرد که «۶۰ شهروند بهایی» طی چند هفته بازداشت یا حکم حبس آن‌ها اجرا شده و «۱۸۰ شهروند بهایی» دیگر مورد آزار و اذیتِ نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

۱۰:۱۱ ۱۹.۷.۱۴۰۲

۷ کشته در انفجار گاز در یک خانه روستایی در خوزستان

سخنگوی اورژانس استان خوزستان از کشته شدن ۷ نفر در انفجار گاز در یک خانه روستایی در این استان خبر داد.

عارف شرهانی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که این حادثه صبح روز چهارشنبه در روستای گلبهار شهر سوسنگرد روی داد. او علت این حادثه را «انفجار گاز» اعلام کرد و افزود: «به علت شدت انفجار این خانه به صورت صددرصد تخریب شده و هنوز تعداد دقیق مصدومان مشخص نیست.»

انفجار گاز در خانه‌های مسکونی در ایران بارها اتفاق افتاده است. اواخر شهریور امسال، مدیر شبکه بهداشت و درمان شادگان اعلام کرد که در انفجار گاز شهری در این شهر دو نفر کشته و یک مصدوم شدند. سه سال پیش نیز، انفجار گاز در شهر اردبیل دو کشته و ده زخمی بر جای گذاشت.

۱۰:۵۹ ۱۹.۷.۱۴۰۲

ممانعت از اعزام حسین رزاق، فعال رسانه‌ای زندانی، به بیمارستان

حساب اینستاگرامی حسین رزاق، فعال رسانه‌ای محبوس در زندان اوین، روز سه‌شنبه خبر داد که رئیس این زندان از اعزام او به بیمارستان برای درمان جلوگیری کرده است.

در این حساب اینستاگرامی آمده است: «رئیس زندان اوین شرط انجام‌ این اعزام را پوشیدن اجباری لباس زندان عنوان می‌کند که آقای رزاق با وجود شرایط حاد بیماری تن به این اجبار غیرقانونی نمی‌دهد.»

آقای رزاق که در اردیبهشت سال جاری پس از یک مرخصی به زندان بازگردانده شد، «طبق دستورالعمل پزشک قانونی باید بصورت دوره‌ای و مستمر به بیمارستان اعزام و به پزشک متخصص دسترسی آسان و سریع داشته باشد. اما با وجود تمام پیگیری‌ها نزدیک پنج ماه است جهت ادامه "درمان" توسط پزشک متخصص اعزام نشده» است.

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای منتقد حکومت، در فروردین‌ماه امسال خبر داد که در پرونده‌ای جدید به بیش از چهار سال زندان دیگر محکوم شده است.

۱۱:۰۷ ۱۹.۷.۱۴۰۲

برادر فاطمه سپهری: قصد جان خواهرم را کرده‌اند

اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری در ویدئویی که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، نسبت به وضعیت سلامتی خواهرش ابراز نگرانی می‌کند.

به گفتۀ او نیروهای حکومتی خانم سپهری را بدون رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی به زندان منتقل کرده‌اند. اصغر سپهری با تأکید بر اینکه وضع سلامت خانم سپهری نامساعد است می‌گوید که «جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای قصد جان خواهرم را کرده‌اند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG