لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰
۲۲:۴۲ ۱۴.۷.۱۴۰۲

بازداشت شش نفر از «عوامل ضرب و شتم» تبعه افغانستان در کلاردشت

در پی انتشار کلیپی از ضرب و شتم یک تبعه افغان در شهرستان کلاردشت مازندران، فرمانده انتظامی این شهرستان از بازداشت شش نفر از «عاملان» این ماجرا خبر داد.

مصطفی اکبرنژاد با این حال مدعی شد افراد بازداشت شده گفته‌اند «تحت تأثیر و القای شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تعرض اتباع بیگانه به ایرانی‌ها» اقدام به این عمل مجرمانه کردند.

او توضیح بیشتری در رابطه با اعای خود ارائه نکرده است.

طی روزهای گذشته ویدئوی ضرب و شتم این تبعه افغان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و ویدئوهای مشابهی نیز از «بدرفتاری، آزار و شکنجه» اتباع افغان در ایران منتشر شد.

سازمان ملل پیشتر با استناد به مدارک دریافتی از جمهوری اسلامی گزارش داده بود که ۲.۶ میلیون افغانی مهاجر در ایران به ثبت رسیده که بخشی از آنها با ویزا در ایران اقامت دارند.

اما به تازگی وزیر کشور ایران مدعی شد پنج میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند و هم‌زمان برخی از رسانه‌های نزدیک به حاکمیت گزارش‌هایی با تیتر «اشغال پنج میلیون شغل توسط افغانی‌ها» در ایران منتشر کردند.

۲۲:۲۶ ۱۴.۷.۱۴۰۲

وزارت خارجه و وزیر اطلاعات اسرائیل نیز به نرگس محمدی تبریک گفتند

گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات اسرائیل ، در واکنش به اعطای نوبل صلح به نرگس محمدی، در پیامی به زبان فارسی در شبکه ایکس نوشت که او «سمبل نبرد بی‌وقفه مردم ایران بر علیه رژیم خونخوار که دشمن کشور اسرائیل، مردم خودش و همه جهان نیز است، می‌باشد.»

وزارت خارجه اسرائیل نیز در صفحه رسمی خود به فارسی در شبکه ایکس به خانم محمدی تبریک گفته و نوشته او «از دل زندان به مبارزه با استبداد ادامه می‌دهد و جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. این یک اقدام مهم در راستای قدردانی جهان از مبارزه دلیرانه علیه سرکوب زنان در ایران است.»

اعطای این جایزه به نرگس محمدی با موج گسترده‌ای از واکنش‌های مثبت جهانی و داخلی مواجه شده است.

۲۱:۱۳ ۱۴.۷.۱۴۰۲

وزارت خارجه ایران اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را محکوم کرد؛ واکنش چند مقام رسمی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را محکوم کرد و آن را «سیاسی‌کاری و حرکتی مغرضانه» عنوان کرد.

ناصر کنعانی روز جمعه ۱۴ مهر ادعا کرد خانم محمدی «به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است» و اهدای جایزه به او را «در راستای سیاست مداخله جویانه و ضد ایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل» خواند.

مرداد امسال اعلام شد که نرگس محمدی به دلیل انتشار بیانیه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده و مجموع دوره زندان او به ۱۰سال و ۹ ماه همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از بیانیه کمیته صلح نوبل نیز انتقاد کرد و گفت در آن «ادعاهای نادرست و خلاف واقعی در مورد تحولات ایران مطرح شده» که به ادعای او «رویکرد برخی دولت‌های اروپایی برای جعل اخبار و تولید روایت‌های مغشوش و انحرافی در مورد تحولات داخلی ایران است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اعطای نوبل صلح به نرگس محمدی نوشته «لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد».

منظور او قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در عراق است. این نوشته در شبکه ایکس، با موجی از تمسخر مواجه شده است.

کاظم غریب‌آبادی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز جایزه صلح نوبل را جایزه‌ای «سیاسی» معرفی کرده و نوشته که این جایزه «بیشتر به یک حمایت مالی از اقدامات غیرقانونی برخی برندگان آن تبدیل شده است.»

این در حالی است که اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی با استقبال و تمجید بسیاری از مقام‌های بین‌المللی و مسئولان و نمایندگان مجلس در کشورهای محتلف دنیا مواجه شده است.

۲۰:۰۵ ۱۴.۷.۱۴۰۲

امانوئل مکرون هم نرگس محمدی را تحسین کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش میزان همسر و فرزندان نرگس محمدی است، با «تحسین» این فعال حقوق بشر زندانی در ایران، تصمیم کمیته نوبل برای اعطای این جایزه به او را «درست» دانست.

او در شبکه ایکس همچنین به سابقه مبارزات و جوایز خانم محمدی نیز اشاره کوتاهی کرده است.

۱۹:۵۸ ۱۴.۷.۱۴۰۲

تبریک به نرگس محمدی از سوی شماری از زندانیان سیاسی

شماری از فعالان سیاسی زندانی در ایران با انتشار بیانیه مشترکی، اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را به او تبریک گفتند.

این بیانیه را مصطفی تاجزاده، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، سعید مدنی، نوید میهن‌دوست و محمد نجفی امضا کرده‌اند.

آنها خطاب به خانم محمدی نوشته‌اند: «اعطای جایزه بین‌المللی صلح نوبل به شما، برای ما و تمام ملت ایران به ویژه زنان و دختران، سرمایه‌ای ملی و حاصل صبر، مقاومت، پایداری و مبارزه برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری و نقض حقوق شهروندی است.»

امضاکنندگان این بیانیه ابراز امیدواری کرده‌اند که «این رخداد، فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه به سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش "زن، زندگی، آزادی"و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد به حقوق بشر در راستای منافع ملی را فراهم آورد.»

۱۹:۲۰ ۱۴.۷.۱۴۰۲

رضا پهلوی: امیدوارم جایزه نرگس محمدی باعث تغییر سیاست غرب در حمایت از مردم ایران شود

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار بیانیه‌ای، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران را به معنای «به رسمیت شناخته شدن جنبش زن، زندگی، آزادی» و «تلاش ملی ایرانیان برای رسیدن به آزادی» دانست.

او در این بیانیه که روز جمعه ۱۴ مهر در شبکه ایکس (توئیتر سابق)، به زبان انگلیسی منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که این جایزه به تغییر سیاست کشورهای غربی برای ارائه ابزارهای ملموس جهت حمایت حداکثری از مردم ایران و «انقلاب ملی» آنها ختم شود و فقط «اشاره‌ای نمادین» برای منحرف کردن توجهات از «مماشات با این نظام جنایتکار» نباشد.

رضا پهلوی با یادآوری نام «مبارزان راه آزادی» مانند نرگس محمدی، فاطمه سپهری، منوچهر بختیاری، توماج صالحی، ناهید شیربیشه و دیگران نوشته است که مبارزه آنها تا «آزادی ایران» ادامه خواهد داشت.

او در این پیام تأکید کرده که جمهوری اسلامی طی ۴۴ سال اخیر «تلاش کرده تا زنان ایرانی را کنترل و آنها را تحقیر کند.»

۱۸:۲۵ ۱۴.۷.۱۴۰۲

سیل در شمال شرقی هند دست‌کم ۴۰ کشته بر جا گذاشت

مقام‌های هندی روز جمعه ۱۴ مهر اعلام کردند بر اثر درهم شکستن یک رودخانه یخ‌زده و جاری شدن سیل در دامنه‌های رشته کوه هیمالیا دست‌کم ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و بعد از دو روز، همچنان ده‌ها نفر مفقود هستند.

بعد از بارش رگبار باران و سقوط بهمن، دریاچه لوناک در ایالت سیکیم در شمال شرقی هند روز چهارشنبه طغیان کرد و باعث جاری شدن سیل در رودخانه تیستا شد.

این یکی از بدترین فجایع طبیعی در ۵۰ سال گذشته در این منطقه و یکی از آخرین نمونه‌های مجموعه رخدادهای شدید طبیعی است که باعث خسارت در کوه‌های هیمالیا در جنوب آسیا می‌شود و دانشمندان علت آنها را تغییرات اقلیمی می‌دانند.

مقامات در ایالت سیکیم می‌گویند سیل اخیر که کمی پیش از آغاز یک کارناوال مشهور و فصل گردشگری در این ناحیه رخ داده است، زندگی ۲۲ هزار تن از ساکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مقامات عصر روز پنجشنبه تلفات را ۱۸ تن اعلام کردند، اما مسئولان ایالت بنگال غربی به خبرگزاری رویترز گفتند که جسد ۲۲ تن دیگر را در ادامه مسیر سیل یافته‌اند و دست‌کم ۷۵ تن نیز مفقود شده‌اند.

حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از ساکنین منطقه تخلیه شده‌اند و حدود ۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیز در اردوگاه‌های امدادی اسکان یافته‌اند.

۱۶:۴۳ ۱۴.۷.۱۴۰۲

واکنش هنرمندان سینما به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

تعدادی از سینماگران شناخته‌شده ایرانی، اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی تبریک گفتند.

ترانه علیدوستی،‌ بازیگر مشهور که سال گذشته به دلیل کنار گذاشتن حجاب اجباری بازداشت شده بود، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشته است: «آزادی خواهد آمد. به گواه ‌رد قدم‌هایی که زنی چون تو بر این خاک به جا گذاشت. آزادی خواهد آمد، چون زنی مثل تو حبس شدنی نبود، نرگس جانم.»

گلشیفته فراهانی، دیگر بازیگر شناخته‌شده نیز با انتشار خبر اهدای جایزه به خانم محمدی، او را «از شجاع‌ترین زنان جهان» خوانده است. او چهار روز قبل با انتشار بخشی از مستند «زن، زندگی، آزادی» که برای شبکه آرته ساخته شده است، خبر داده بود که بخشی از نامه‌های نرگس محمدی را در این مستند بلند خوانده است.

کتایون ریاحی دیگر بازیگر حامی جنبش «زن، زندگی، آزادی» نیز در یک استوری اینستاگرامی با انتشار خبر اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی نوشته است: «افتخاری که در بند است.»

هنگامه قاضیانی، هنرپیشه‌ای که سال گذشته به دلیل مخالفت با حجاب اجباری دستگیر شد، با انتشار خبر اهدای این جایزه به خانم محمدی نوشته است: «نرگس جان محمدی، آزادی فرا می‌رسد.»

مژگان ایلانلو، مستندسازی که در جریان اعتراضات، و به‌دلیل مخالفت علنی و عملی با حجاب اجباری، بازداشت و زندانی شد نیز در پستی اینستاگرامی، با تبریک به خانم محمدی نوشته:«چه اشک‌های شوقی می‌ریزند این لحظه‌ها عزیزترین زنان این سرزمین که پشت دیوارهای بتونی اوین اسیر و زندانی‌اند. آزاده‌ترین زنان این سرزمین این ساعت چه حالی خواهند داشت.»

او خطاب به نرگس محمدی افزوده: «نوبل کمترین احترام و تکریم به حجم عظیم رنج‌هایی است که برای بشریت بر دوش کشیده‌ای و آزادی و زندگیت را به میدان آوردی تا صدای رنجدیدگان و بی پناهان باشی.»

طناز طباطبایی، بازیگر، فرهادی توحیدی، فیلمنامه‌نویس و چیستا یثربی،‌ نمایشنامه‌نویس، دیگر چهره‌های فرهنگی و هنری هستند که در اینستاگرام خبر برنده شدن نرگس محمدی را همرسان کرده‌اند.

۱۴:۴۲ ۱۴.۷.۱۴۰۲

پیام تبریک مسیح علی‌نژاد در پی اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

مسیح علی‌نژاد، فعال مدنی و از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، روز جمعه در پیامی در تلگرام اعطای جایزه صلح نوبل را به نرگس محمدی تبریک گفت.

او نوشت: «تبریک به نرگس محمدی و به تمام آزادیخواهان این سرزمین که برای فردای روشن فرزندانمان با پلیدی و ظلم و تباهی مبارزه می‌کنند.»

علی‌نژاد همچنین در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «نرگس عزیز! از دل زندان خامنه‌ای از دل یک حکومت ضدزن، جایزه صلح نوبل را دریافت کردی.»

۱۴:۴۰ ۱۴.۷.۱۴۰۲

آتیلا پسیانی، هنرپیشه سینما و تلویزیون، در ۶۶ سالگی در فرانسه درگذشت

آتیلا پسیانی هنرپیشه مطرح ایرانی پس از یک دوره بیماری سرطان در ۶۶ سالگی در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.

انجمن بازیگران خانه سینما روز جمعه خبر درگذشت آقای پسیانی را اعلام کرد.

این انجمن افزود که با هماهنگی‌های انجام گرفته، منتظر انتقال پیکر این هنرمند به ایران است.

آتیلا پسیانی متولد سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی، هنرپیشه معروف ایرانی، بود.

در چهار دهه گذشته، او علاوه بر بازی در مجموعه‌های تلویزیونی و بازی و کارگردانی در تئاتر، در فیلم‌های برخی از کارگرانان مطرح ایران از جمله بهرام بیضایی بازی کرده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG