لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر بعدی بریتانیا انتخاب شد


لیز تراس، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید بریتانیا
لیز تراس، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید بریتانیا

حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا روز دوشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد که لیز تراس، رهبر این حزب، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا خواهد بود.

پس از هفته‌ها رقابت جنجالی بین لیز تراس، وزیر خارجه فعلی و ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا، خانم تراس با ۸۱ هزار و ۳۲۶ رای در مقابل ۶۰ هزار و ۳۹۹ رای در مقابل ریشی سوناک پیروز شد.

نخست‌وزیر بعدی بریتانیا با چالش‌های بزرگی روبه‌روست زیرا گذشته از عدم اعتماد به دولت و رهبران حزب محافظه‌کار که نتیجه رسوایی‌های متعدد بوریس جانسون است، اقتصاد بریتانیا در آستانه رکود قرار دارد، نرخ تورم به‌شدت رو به افزایش است و نهادهای مدنی و خیریه هشدار می‌دهند که تحت تاثیر افزایش بهای سوخت و مواد غذایی، تعداد جمعیت فقیر و محتاج افزایش یافته است.

لیز تراس روز دوشنبه وعده کاهش مالیات‌ها و کمک به پرداختن قبوض انرژی شهروندان را داد و گفت: «من یک طرح جسورانه برای کاهش مالیات‌ها و رشد اقتصادمان ارائه خواهم کرد».

نخست‌وزیر جدید بریتانیا وعده داد که برای مقابله با بحران هزینه زندگی به سرعت عمل کند و گفت که ظرف یک هفته طرحی برای مقابله با افزایش قبوض انرژی و تأمین منابع سوخت در آینده ارائه خواهد کرد.

یکی دیگر از چالش‌های مهم دولت خانم تراس حل اختلافات بریتانیا با اتحادیه اروپا در مورد جزئیات اجرای توافق برگزیت در مرزهای دو بخش ایرلند خواهد بود.

اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز دوشنبه گفت که انتظار دارد بریتانیا در زمان نخست‌وزیر جدید به تمام جنبه‌های توافق برگزیت احترام بگذارد.

لیز تراس ۴۷ ساله جانشین بوریس جانسون می‌شود که پس از ماه‌ها رسوایی که باعث کاهش حمایت از دولتش شد، مجبور شد در ماه ژوئیه استعفای خود را اعلام کند.

بوریس جانسون روز سه‌شنبه به اسکاتلند سفر خواهد کرد تا با ملکه الیزابت دیدار کرده و استعفای خود را به‌طور رسمی اعلام کند. لیز تراس پس از او به اسکاتلند خواهد رفت و درخواست تشکیل دولت را به ملکه ازائه خواهد داد.

لیز تراس که مدت‌ها پیشتاز جایگزینی بوریس جانسون بود، چهارمین نخست‌وزیر از حزب محافظه‌کار از زمان انتخابات ۲۰۱۵ خواهد بود. او سومین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا خواهد بود.

با استفاده از رویترز، سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG