لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

کنفرانس «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی ایران» در لندن


تشکل «اتحاد برای دمکراسی در ایران»، روز شنبه،همایشی را تحت عنوان «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی» را در لندن برگزار کرده است.
تشکل «اتحاد برای دمکراسی در ایران»، روز شنبه،همایشی را تحت عنوان «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی» را در لندن برگزار کرده است.

تشکل «اتحاد برای دمکراسی در ایران»، روز شنبه،همایشی را تحت عنوان «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی» را در لندن برگزار کرده است.

«مدیریت گذار از جمهوری اسلامی ایران» بحث محوری کنفرانس دو روزه است که در آن شماری از شخصیت‌های دو گستره سیاست و فرهنگ، با گرایش‌های گوناگون شرکت دارند و به رایزنی و چاره اندیشی، پیرامون وضعیت سیاسی متحول ایران می‌پردازند.

در دستورکار این کنفرانس که از سوی تشکلی به نام «اتحاد برای دموکراسی در ایران» برگزار شده، چند موضوع اصلی قرار دارد که عبارت هستند از «چشم‌انداز فروپاشی نظام»، «ضرورت مدیریت روند گذار از جمهوری اسلامی»، «نقشه راه تا برقراری سکولار دموکراسی در ایران»، «شکل و نحوه سازمان یابی مدیریت گذار»، «اوضاع سیاسی منطقه‌ای و جهانی در ارتباط با دگرگونی‌های سیاسی در ایران»، و بالاخره «مقاومت‌های مدنی و جنبش‌های اعتراضی».

اتحاد برای دموکراسی در ایران، برپاکننده همایش لندن، تشکلی است که شش سال پیش در خارج از ایران راه اندازی شده‌است.

«مدیریت گذار از جمهوری اسلامی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

یزدان شهدایی، یکی از اعضای آن، درباره هدف‌ها و دستور کار این گردهمایی، به رادیوفردا می‌گوید: «هدف سازمان دموکراسی در ایران، همیشه بسترسازی برای گذار دموکراسی در ایران بوده، و خواهان این بوده که از طریق [برقراری] دیالوگ دموکراتیک، و همگامی و همراهی بتواند بیشترین همکاری را سازمان بدهد. سازمان دموکراسی پروژه‌هایی را هم در طول دوران فعالیت خودش پیش برده، از جمله پروژه انتخابات آزاد».

آقای شهدایی در مورد عنوان کنفرانس فعلی در لندن گفته است «بالطبع برای دموکراسی از مدت‌ها قبل بر این باور بوده که نظام جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌ها به بن‌بست رسیده و گفتمان اصلاح طلبی هم غیر از این که در حقیقت، عمر نظام را طولانی‌تر کند، دستاوردی نداشته و انرژی بخش بزرگی از جوانان کشور را در حقیقت تلف کرده‌است. تنها راه، گذار از جمهوری اسلامی، آن هم از طریق کارزارهای غیر خشونت‌آمیز و مسالمت‌آمیز است و به همین خاطر، الان هم در همین کنفرانس، تمام حاضرین دنبال راهکارهایی خواهند بود که بدانند چگونه می‌شود راهکار عملی برای گذار از جمهوری اسلامی و رسیدن به دموکراسی در ایران پیدا کرد و همچنین پروژه‌های مشخصی را در همین چارچوب پیش برد. لذا برای دموکراسی باید به فکر این بود که باز هم در میان نخبگان، شخصیت‌های سیاسی، ایران بتواند اجماعی را برای این قضیه و این امر مهم دور هم جمع کند. و به همین خاطر، کنفرانس لندن تحت عنوان "کنفرانس مدیریتِ گذار" برگزار شد و شخصیت‌های مهم کشور در آن حضور دارند. از ایران، فعالین مدنی ایران حضور مجازی دارند، به علت این که امکان خروج از کشور را ندارند، وگرنه خیلی‌ها خواهان همکاری هستند و دلشان می‌خواست در کنار ما حضور داشته باشند و بین اپوزیسیون خارج و داخل کشور، همکاری و همیاری بیشتری صورت بگیرد. به علت عدم امکان، این‌ها توانستند فقط از طریق ارسال پیام‌های صوتی یا از طریق اسکایپ و غیره در کنار ما باشند. پَنِل‌های مختلفی که برگزار خواهد شد به این امر مهم گذار دموکراسی در ایران به لحاظ نظری و عملی پرداخته خواهد شد.»

در کنفرانس دو روزه «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی ایران» علاوه بر دستور کار این گردهمایی، سخنرانان در بخش‌های گوناگون، مسائل دیگری از جمله نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بحرانی خاورمیانه، سرنوشت توافق اتمی یا برجام، و وضعیت جامعه مدنی در ایران، حرکت‌های اعتراضی مردم، جنبش کارگری و وضع محیط‌زیست را مورد بررسی قرار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG