لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

روز سوم از دادگاه مردمی آبان؛ تاکید شادی صدر بر کاربرد سلاح گرم در برابر معترضان


شادی صدر در دادگاه، روز جمعه
شادی صدر در دادگاه، روز جمعه

سومین روز از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در آبان‌ماه سال ۹۸ روز جمعه، ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در لندن در حال برگزاری است.

سومین روز از برگزاری این دادگاه مردمی در پایتخت بریتانیا با شهادت شادی صدر، مدیر اجرایی سازمان عدالت برای ایران، آغاز شد.

این دادگاه که از سوی سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده تا روز ۲۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و ۴۵ شاهد در دادگاه شهادت می‌دهند. شهادتنامه ۱۲۰ نفر هم، به گفته برگزارکنندگان دادگاه، به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده است.

شادی صدر، وکیل حقوق بشر، شهادت خود در برابر قضات این دادگاه نمادین را با پرداختن به کشتار آبان‌ماه سال ۹۸ در نیزارهای شهر ماهشهر و نمایش ویدئوهایی از اعتراضات در این منطقه آغاز کرد.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در بیش از یکصد شهر ایران از جمله در ماهشهر، استان خوزستان، روی داد.

به گفته شاهدان عینی، در روزهای پایانی آبان دو سال پیش نیروهای سپاه پاسداران وارد شهرک چمران و جاده‌های حومه ماهشهر شدند و به دنبال فرار برخی از معترضان به سوی نیزارهای منطقه، با سلاح‌های نیمه‌سنگین از جمله تیربار دوشکا آنها را به رگبار بستند.

خانم صدر در پاسخ به پرسش حمید صبی، عضو هیئت دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، در مورد ۱۳۳ مقام متهم در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ گفت: «منبع اصلی ما برای ایراد اتهام و مسئول شناختن مقام‌های جمهوری اسلامی ویدئوهای تایید شده از قتل و مجروح شدن غیرقانونی معترضان است.

شادی صدر در ادامه با نمایش ویدئوهایی از شهرهای شیراز و بوشهر مربوط به آبان سال ۹۸ گفت: «از ۲۲۹۸ ویدئویی که از اعتراضات آبان ۹۸ جمع‌آوری کردیم، در ۳۱۰ ویدئو شلیک به معترضان، صدای شلیک سلاح گرم و یا پیکر افرادی که مورد هدف قرار گرفتند، وجود دارد. این ویدئوها نوک کوه یخ از سرکوبی است که در اعتراضات آبان روی داد.»

او در ادامه به پرسش‌های متعدد قضات و کارشناسان حاضر در دادگاه درباره قوانین مربوط به برخورد با معترضان و ساختار پلیس ایران پاسخ داد.

برگزارکنندگان دادگاه مردمی آبان در لندن روز سه‌شنبه، ۱۸ آبان، در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که این دادگاه قرار است بررسی کند «که آیا جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور کنونی و رئیس وقت قوه‌ قضائیه در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ جنایت علیه بشریت بوده است یا خیر».

جلسات دادگاه بین‌المللی آبان از ۱۹ تا ۲۳ آبان سال جاری به‌ شکل زنده از طریق صفحه اینستاگرام این دادگاه (Abantribunal) نیز پخش می‌شود.

XS
SM
MD
LG