لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

چرا بهتر است سير را بجويم، له کنیم يا خرد كنيم؟‎


جوییدن سیر نسبت به بلعیدن آن فواید بهتری را در درمان عفونت‌های میکروبی و کاهش چربی خون نشان داده است
جوییدن سیر نسبت به بلعیدن آن فواید بهتری را در درمان عفونت‌های میکروبی و کاهش چربی خون نشان داده است

سیر قسمت لازم و واجب آشپزخانه‌های شمال و جنوب ایران، مدیترانه، ایتالیا و یا آسیای جنوب شرق است.

در بسیاری از موارد، توصیه آشپزهای حرفه‌ای این است که سیر را قبل از افزودن به غذا خرد کنید و اجازه دهید زمانی بماند تا عطر و طعم آن زیاد شود. این توصیه درستی است که از جمله عطر سیر را زیادتر می‌کند.

در کنار این طعم و مزه، خرد یا له کردن سیر و زمان دادن شش تا هشت دقیقه به آن قبل از افزودن به غذا فایده سلامتی هم دارد.

خرد کردن سیر باعث آزادسازی آنزیم آلییناز و در نتیجه شکل‌گیری آلیسین می‌شود ماده‌ای که به سرعت به فرم‌ها و انواع مختلفی از ترکیبات اورگانو سولفوری تبدیل می‌شود.

سیر منبع بسیار خوب ترکیبات اورگانو سولفوری است که بر روزی پیشگیری و درمان بیماری‌ها اثر دارند.

چند حبه سیر لازم است

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۱۰ گرم آلیسین (Allicin)، ماده مؤثر موجود در سیر، به مدت حداقل سه ماه، سبب کاهش فشار خون می‌شود.

مصرف یک تا چهار عدد سیر تازه در روز این میزان آلیسین را فراهم می‌کند. سیر خرد، له یا جویده‌شده بهترین فرم مصرف برای کاهش فشار خون هستند.

سیر خشک هم بی‌فایده نیست اما روغن‌های سیردار، سیر ترشی یا سیر پخته‌شده در این تحقیقات نتایج مشابهی نشان نداده‌اند. توصیه زیادی می‌شود که اگر داروهای کاهنده فشار خون، چربی خون یا رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از شروع سیر درمانی با متخصص تغذیه مشورت کنید.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر قادرند روی التهابات مفصلی و میکروبی تأثیرگذار باشند و باعث التیام التهابات شوند.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر قادرند روی التهابات مفصلی و میکروبی تأثیرگذار باشند و باعث التیام التهابات شوند.

مکمل‌های حاوی سیر

این روزها و با تمایل مصرف‌کنندگان به برگزیدن ترندها و یا مدهای تغذیه‌ای و گیاهی ارگانیک، مصرف کپسول‌ها و مکمل‌های زردچوبه، ماچا، سیر یا عصاره‌های روغنی زیاد شده است.

هر کدام از این مکمل‌ها ممکن است حاوی نوع مشخصی از ترکیبات این گیاهان باشند با دسترسی‌های زیستی متفاوت و اساس انتخاب باید با توجه به دسترسی زیستی بالاتر و تداخل غذایی دارویی کمتر انجام شود. در غیر اینصورت مصرف مکمل کمک زیادی به شما نخواهد کرد. درست مثل زمانی که با خوردن اسفناج و میوه‌های خشک و سبزیجات به دنبال بالا بردن ذخیره آهن بدن خود باشید.

تحقیقات نشان داده است مکمل‌های آللیسین استخراج شده از ترکیبات اورگانوسولفوری دسترسی زیستی کمتری دارند و در مقابل ترکیبات قابل حل در آب مشتق‌شده از گاما-گلوتامیل-ال-سیسئین پپتیدها در پلاسما، کبد و کلیه بعد از مصرف خوراکی سیر نمایان شده‌اند.

اما همین مکمل‌ها نتایج خوبی را در کنترل چربی خون در افراد با کلسترول بالا با قطعیت و فشار خون بالا با تقریب نشان داده است. تأثیر این مکمل‌ها بر روی بیماری‌های قلب و عروق نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر قادرند روی التهابات مفصلی و میکروبی تأثیرگذار باشند و باعث التیام التهابات شوند.

آسپرین و سیر

اگر شما به دلیل شرایط بدنی و سلامتی، قرص آسپرین را مصرف می‌کنید که سبب رقیق شدن خون و نازک شدن دیواره رگ‌ها می‌شود. لازم است در مصرف سیر که اثرات مشابه آسپرین دارد، دقت کنید. ایجاد کبودی‌های سطحی با تماس‌های اندک با سطوح می‌تواند نشانه‌ای از نازک شدن رگ‌ها باشد.

سیر را بجوید

اگر به دلیل برخورداری از فواید سیر خام، عادت به خوردن روزانه سیر دارید، لازم است بدانید که جوییدن سیر نسبت به بلعیدن آن فواید بهتری را در درمان عفونت‌های میکروبی و کاهش چربی خون نشان داده است.

XS
SM
MD
LG