لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

راهپیمایی گسترده مخالفان در بلاروس؛ لوکاشنکو تجدید انتخابات را رد کرد


«راهپیمایی آزادی» مخالفان الکساندر لوکاشنکو در شهر هورادنیا
«راهپیمایی آزادی» مخالفان الکساندر لوکاشنکو در شهر هورادنیا

با افزایش فشارها برای کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو از مقام ریاست‌جمهوری بلاروس، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور روز یکشنبه ۲۶ مرداد صحنه تظاهرات گسترده مخالفان است.

از سویی دیگر، لوکاشنکو که ۲۶ سال است قدرت را در اختیار دارد در جمع هواداران خود در میدان استقلال شهر مینسک حاضر شد و گفت که تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در ۱۵ دقیقه‌ای مرزهای بلاروس مستقر شده‌اند، ادعایی که سخنگوی ناتو آن را رد کرد.

لوکاشنکو همچنین گفت که کشورهای همسایه دستور به برگزاری دوباره انتخابات در بلاروس می‌دهند، اما او چنین خواسته‌ای را رد کرده است.

اعتراضات در بلاروس به دنبال انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شکل گرفته است که الکساندر لوکاشنکو خود را پیروز آن می‌داند، اما معترضان وی را به تقلب و دستکاری در آرا متهم می‌کنند.

در این میان لوکاشنکو که پیش از این مسکو را به تلاش برای ایجاد آشوب در بلاروس متهم کرده بود، جهت فرونشاندن اعتراضات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وارد رایزنی شده است.

روز یکشنبه کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین ساعاتی قبل در تماس تلفنی با لوکاشنکو تاکید داشته که اگر او احتیاج داشته باشد، مسکو طبق یک معاهده نظامی آماده کمک است.

بیانیه کرملین مدعی است که بلاروس با فشار شدید خارجی مواجه است.

این دومین تماس تلفنی روسای‌جمهوری دو کشور در جریان اعتراضات اخیر است. لوکاشنکو روز شنبه گفته بود پوتین به او اطمینان داده که آماده کمک کامل برای برقراری امنیت در بلاروس است.

اما به موازات سخنرانی لوکاشنکو برای هوادارانش، مخالفان او نیز راهپیمایی خود را در شهر مینسک به سمت میدان استقلال آغاز کردند و با شعارهای خود خواهان استعفای وی شدند.

انتظار می‌رود بلاروس روز یکشنبه شاهد بزرگترین اعتراضات در روزهای اخیر باشد، رخدادی که معترضان آن را «راهپیمایی ملی به سوی آزادی» نامیده‌اند.

سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس و رقیب الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست‌جمهوری که مجبور به فرار به لیتوانی شده است، از مردم دعوت کرده بود که روزهای شنبه و یکشنبه در سراسر کشور دست به اعتراضات مسالمت‌آمیز بزنند.

نیروهای امنیتی بلاروس با سرکوب این اعتراضات تاکنون حدود هفت هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. در جریان این اعتراضات همچنین صدها نفر زخمی و دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند.

برخی از کسانی که این مدت آزاد شده‌اند می‌گویند در بازداشت مورد ضر‌ب‌وشتم قرار گرفته‌اند و نشانه‌ها و مستندات آن را نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG