لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

لولا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل بولسونارو را شکست داد


لوئیس ایناتسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری سابق و چپ‌گرای برزیل، روز یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد تا مانع آن شود که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور کنوی و راست‌گرای افراطی برزیل برای بار دوم به این مقام دست پیدا کند.

تا شامگاه یکشنبه شمارش ۹۵ درصد آرا در بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین به انجام رسیده , آمار رسمی نشان از آن دارد که لولا با ۵۰.۷ درصد در برابر بولسونارو با ۴۹.۳ درصد آرا به پیروزی دست یافته است.

هنوز تعداد قابل توجهی آرای شمارش نشده در ایالت سائوپولو که که بولسونارو در آن جای پای محکمی دارد، شمارش نشده است، اما رقیب چپ‌گرای او در نهایت توانسته است که دور دوم انتخابات به پیروزی دست یابد.

این انتخابات به مثابه یک همه‌پرسی برای دو دیدگاه به شدت مخالف درباره آینده برزیل تلقی شده است. بولسونارو تاکید کرده بود که سیاست‌های خود را در برزیلی که بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را داشته و جنگل‌زدایی گسترده در ناحیه آمازون را شاهد بوده است، ادامه بدهد.

لولا اما نسبت به اتخاذ سیاست‌هایی در حفاظت از محیط زیست و رفاه اجتماعی تعهد داده، امری که یادآوری دوره ریاست جمهوری او در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ و شکوفایی اقتصادی برزیل است.

بولسونارو بدون ارائه هیچ گونه مستنداتی نظام رای‌گیری در برزیل را مستعد تقلب دانسته و این نگرانی را به وجود آورده است که مانند دونالد ترامپ، متحد ایدئولوژیک خود در آمریکا، نتایج انتخابات را نپذیرد.

این امر به تنش‌ها در دوقطبی‌ترین انتخابات برزیل پس از رهایی از دیکتاتوری نظامی در سال ۱۹۸۵ دامن زده است.

پیروزی لولا بازگشت پرشکوهی برای این سیاستمدار چپ‌گرا محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۸ به اتهام رشوه‌خواری برای ۱۹ ماه زندانی شد تا عاقبت دیوان عالی برزیل با لغو این حکم راه را برای حضور او در انتخابات ریاست جمهوری باز کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG