لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

توافق دوحه، آینده بازار نفت و نقش تهران در تثبیت سطح تولید نفت


در پی توافق چهار کشور نفتخیز در نشست دوحه مبنی بر عدم افزایش میزان تولید نفت خام، وزیران نفت ونزوئلا و عراق روز چهارشنبه ۲۸ بهمن به ایران سفر کردند تا مواضع تهران را در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سرنوشت معاملات جهانی نفت می‌تواند در بحث‌هایی رقم بخورد که در دیدار وزیران نفت ونزوئلا و عراق با همتای ایرانی‌شان صورت می‌گیرد.

ائولوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا پس از توافق دوحه از ادامه مذاکرات مربوط به کاهش میزان تولید با ایران و عراق در روز چهارشنبه خبر داده بود.

وزیران نفت عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا در نشستی مشترک که روز سه‌شنبه در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، توافق کردند که در صورت موافقت دیگر تولیدکنندگان مهم نفت خام، میزان تولید نفت را در سطح ماه ژانویه (دی/بهمن) نگاه دارند.

لینک مستقیم

این در حالی‌ است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در واکنش به توافق دوحه اعلام کرد این موضوع جای بحث و بررسی دارد و باید دید آنها چه منظوری دارند.

وی با بیان اینکه همسو با این موضوع قرار است روز چهارشنبه عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق و ائولوخیو دل پینو وزیر نفت ونزوئلا برای برگزاری جلسه‌ای سه‌جانبه به تهران بیایند، اضافه کرد بازار نفت هم‌اکنون با مازاد عرضه روبه‌روست و ایران از سهم خود صرف‌نظر نمی‌کند.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت، اما در دوران تحریم‌ها این میزان به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد و گزارش‌ها حاکی است که بعد از اجرای برجام این مقدار به یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

مهدی ورزی، کارشناس بین‌المللی نفت، ساکن لندن در تشریح سخنان وزیر نفت ایران مبنی بر مازاد عرضه در بازار کنونی نفت و همچنین موضع ایران در قبال توافق دوحه می‌گوید دو سال پیش که اوپک تصمیم گرفت سهمیه خود را حفظ کند و از تولید نکاهد، عربستان سعودی بین ۸ تا ۹ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. در حالی که الان تولید خود را به ده میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسانده است.

به باور این کارشناس بین‌المللی بازار نفت، ایران باید حق داشته باشد دستکم تولید خود را به میزان سابق (پیش از تحریم‌ها) برساند.

محمد صالح الساده، وزیر نفت قطر، پس از نشست دوحه خواستار آن شد که دیگر تولیدکنندگان همچون ایران و عراق فورا برنامه افزایش تولید خود را متوقف کنند و گفت این اقدام به معنای ثبات بازار است.

قیمت نفت در ۱۸ ماه گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش یافته و برای نخستین بار طی بیش از یک دهه گذشته از حدود ۱۱۵ دلار در اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی به زیر بشکه‌ای ۳۰ دلار رسید.

ونزوئلا بیشترین خسارت را از کاهش بهای نفت خام داشته و نفت زیر بشکه‌ای ۳۰ دلار توازن بودجه روسیه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصاد عربستان نیز به شدت در نتیجه روند کاهشی بهای نفت آسیب دیده است. این کشور در سال میلادی گذشته کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری را تجربه کرد.

پرویز مینا کارشناس نفت ساکن پاریس در مورد تاثیر نتایج نشست چهارجانبه دوحه بر بازار جهانی نفت و بالطبع اقتصاد این کشورها معتقد است این توافق فقط از نزول بیشتر قیمت نفت جلوگیری می‌کند.

عربستان که پیش از این با افزایش تولید نفت تلاش داشت ایران و روسیه را در کسب درآمد از نفت تحت فشار بگذارد در نهایت پس از اینکه خود و همسایگان عربش با کمبود بودجه ارزی و همچنین کسری بودجه مواجه شدند و افزایش قیمت فراورده های نفتی در داخل کشور نیز نتوانست معضل مالی آنها را حل کند، به ناچار درصدد تجدیدنظر در میزان تولید نفت با هدف به تعادل رساندن قیمت آن در سطح بازارهای بین‌المللی شد.

XS
SM
MD
LG