لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

ادای احترام رهبران فرانسه و بریتانیا به سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول


امانوئل مکرون و ترزا می
امانوئل مکرون و ترزا می

روز جمعه و همزمان با فرا رسیدن صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و ترزا می نخست وزير بریتانیا در مراسم ادای احترام به سربازان کشته شده در این جنگ شرکت کرده و در محل یادبود آنها در دره سم تاج گلی نثار کردند.

به گزارش رویترز هدف عملیات تهاجمی سم که در سال ۱۹۱۶ آغاز شد پیروزی متفقین بر امپراطوری آلمان بود. اما پس از چهار ماه نبرد سنگر به سنگر بیش از یک میلیون سرباز از دو طرف کشته و زخمی شدند و جنگ جهانی اول دو سال دیگر ادامه یافت.

رهبران فرانسه و بریتانیا در مراسمی که در اين بنای یادبود قربانیان در شمال فرانسه برگزار شد به سربازانی که در «نبرد سُم» جان خود را از دست دادند ادای احترام کردند. تاج گلی که آنها در این محل قرار دادند ترکیبی از دو نوع گلی بود که در فرانسه و بریتانیا نماد یادبود قربانیان جنگ است.

بنای یادبود تیپوال مشرف به رودخانه « سُم» به یاد بیش از ۷۲ هزار سرباز بریتانیایی و آفریقای جنوبی بنا شده که قبر آنها نامعلوم است.

نخست وزیر بریتانیا گفت:«این مراسم بیانگر تاریخ مشترک و درعین حال امید به آینده مشترک ماست. قهرمانانی که جان خود را در این سنگرها فدا کردند به یاد خواهیم سپرد و باوجود گذشت یک قرن فداکاری آنها را فراموش نخواهیم کرد.»

قبل از شرکت در این مراسم رهبران دو کشور مذاکره کردند و ممکن است موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در این گفتگوها مطرح شده باشد. یک سخنگوی امانوئل مکرون حاضر نشد در مورد موضوع این گفت‌وگو اظهارنظر کند.

در ادامه بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول رهبران آمریکا، آلمان و روسیه در مراسمی که به میزبانی رییس جهمور فرانسه برگزار می شود شرکت خواهند کرد. پس از آن آقای مکرون مجمع صلح پاریس را افتتاح خواهد کرد. دونالد ترامپ در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

همچنين ترزا می اوايل روز جمعه در مراسم جداگانه ایی که به همین مناسبت در اطراف شهر مون بلژیک برگزار شد همرا با نخست وزیر آن کشور بر قبر اولین و آخرین سرباز بریتانیایی که در آن جنگ کشته شده اند تاج گلهایی نهادند.

بیش از ۵۰۰ سرباز آلمانی و امپراطوری بریتانیا در گورستان سنت سیمفورین در حوالی شهر مون بلژیک دفن شده اند.

قبر اولین سرباز بریتانیائی که در جنگ جهانی اول کشته شد، سرباز وظیفه جان پار که ۱۷ ساله بود در این گورستان است و درست در مقابل آن قبر جورج الیسون یک سرباز بریتانیائی دیگر قرار دارد که ۹۰ دقیقه قبل اعلام پایان جنگ در روز ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ کشته شد.

بااستفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG