لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

مکرون: آتش‌سوزی آمازون بحران بین‌المللی است


آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده است.
آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پنجشنبه ۳۱ مرداد نسبت به آتش‌سوزی در جنگل آمازون ابراز نگرانی کردند.

به گزارش رویترز، ژائیر بولسونارو، رئيس‌جمهوری دست راستی برزيل ، روز پنجشنبه اذعان کرد که این آتش سوزی‌ها به عمد و توسط مزرعه‌داران اتفاق افتاده است، ولی به قدرت جهانی گفت که در این مساله دخالت نکنند.

امانوئل مکرون در توییتر نوشته است: خانه ما در حال سوختن است. به معنای واقعی کلمه. جنگل بارانی آمازون، ریه‌هایی که ۲۰ درصد از اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند، آتش گرفته است. این یک بحران بین المللی است. اعضای گروه ۷، بیایید اول از همه در دو روز در خصوص این موضوع اضطراری بحث کنیم!

آنتونیو گوترش هم در توییتی «عمیقا» نسبت به تداوم آتش سوزی در آمازون ابراز نگرانی کرده است.

رویترز می گوید، ژائیر بولسونارو اعلام آمادگی جامعه بین المللی برای کمک به برزیل را با واکنشی تند پاسخ داده است.

رئیس جمهوری برزیل در یک برنامه زنده در فیس بوک گفت، کشورهایی که به اینجا پول می‌فرستند، به عنوان کمک خیریه این کار را انجام نمی‌دهند. آنها با هدف مداخله در حاکمیت ما دست به این کار می‌زنند.

اما ژائیر بولسونار ساعاتی پیشتر گفته بود برزیل به تنهایی منبع لازم برای مهار آتش سوزی آمازون را ندارد.

رئیس جمهوری برزیل تصریح کرده بود: آمازون از کل اروپا بزرگتر است، چگونه با آتشی در منطقه ای به این مقیاس مبارزه می‌کنید؟ ما منبع لازم برای آن را نداریم.

آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون امسال به یک رکورد تاريخی رسيده و بر اساس داده‌های مرکز تحقيقات فضايی برزيل، تاکنون بيش از ۷۲ هزار و ۸۴۳ مورد آتش‌سوزی ثبت شده است.

مرکز تحقيقات فضايی برزيل ۲۹ مرداد اعلام کرد آتش‌سوزی‌ها به نسبت همين بازه زمانی در سال گذشته ۸۳ درصد افزايش يافته است و از سال ۲۰۱۳ که ثبت آتش‌سوزی‌ها در آمازون آغاز شده به بالاترين ميزان رسيده است.

اين مرکز افزود تصاوير ماهواره‌ای نشان می‌دهند که از روز پنجشنبه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ مورد آتش‌سوزی جديد در کشور روی داده که بخش زيادی از آن مربوط به نواحی جنگلی آمازون است. آمازون پهناورترين جنگل‌های حاره و يکی از مهمترين عوامل طبيعی برای مقابله با گرمايش زمين است.

اين تصاوير نشان می‌دهند که دود تيره ايالت رورايما واقع در شمال برزيل را پوشانده است. آمازوناس، بزرگترين ايالت برزيل واقع در شمال شرقی اين کشور از روز ۹ اوت در نواحی جنوبی و شهر مانائوس مرکز اين ايالت وضعيت فوق‌العاده اعلام کرده و ايالت اکری در مرز برزيل با پرو به دليل وقوع آتش‌سوزی از روز جمعه در حالت آماده‌باش است.

آتش‌سوزی‌ها در دو ايالت ماتو گروسو و پارا نيز که از مناطق اصلی گسترش زمين‌های کشاورزی و جنگل‌زدايی هستند افزايش يافته است.

آتش‌سوزی در طبيعت در ماه‌های خشک پديده‌ای معمولی است ولی برخی از موارد عمدی و توسط مزرعه‌داران اتفاق می‌افتد که برای گسترش مراتع دامپروری به طور غيرقانونی جنگل‌ها را از بين می‌برند.

افزايش بی‌سابقه آتش‌سوزی در طبيعت از زمان به قدرت رسيدن بولسونارو در ماه ژانويه روی می‌دهد. او با بی‌توجهی به هشدارها و نگرانی‌های بين‌المللی در مورد افزايش جنگل‌زدايی وعده داده است که کشاورزی و بهره‌برداری از معادن در آمازون را گسترش خواهد داد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG