لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

امانوئل مکرون خواستار «اقدامات کوچکی» برای رفع تنش بین ایران و آمریکا شد


رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که تشدید تنش، تحریم روی تحریم، اقدامات تحریک‌آمیز و اعزام نیروی نظامی به منطقه بسیار خطرناک است.
رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که تشدید تنش، تحریم روی تحریم، اقدامات تحریک‌آمیز و اعزام نیروی نظامی به منطقه بسیار خطرناک است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه پنجم تیر گفت ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا برای بازگشت به گفت‌وگو باید راه‌هایی پیدا کنند تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری شود.

آقای مکرون در مصاحبه‌ با ان‌اچ‌کی (رادیو تلویزیون ملی ژاپن) عنوان کرد که با هدف دونالد ترامپ برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای موافق است اما با برخی از روش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا موافق نیست.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در تازه‌ترین مورد از حملات لفظی خود به ایران هشدار داد که در صورت حمله به «هر هدف آمریکایی» پاسخی سهمگین به ایران خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران را نشانه «معلولیت ذهنی کاخ سفید» توصیف کرده است.

آقای مکرون در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو تلویزیون ملی ژاپن در آستانه برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر اوساکا گفت: «به اعتقاد من تشدید تنش، تحریم روی تحریم، اقدامات تحریک‌آمیز و اعزام نیروی نظامی بسیار خطرناک است، چون ممکن است منطقه را شعله‌ور کند و به واکنش بیش از حد منجر شود».

ایران روز ۳۰ خرداد یک پهپاد تجسسی آمریکایی را سرنگون کرد. دونالد ترامپ در واکنش به این حادثه گفت چند دقیقه قبل از صدور فرمان حمله به ایران نظرش را تغییر داده و از حمله صرف‌نظر کرده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در اردیبهشت پارسال و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای، تنش بین دو کشور افزایش یافته است. در این مدت قدرت‌های اروپایی تلاش کرده‌اند برجام را زنده نگاه دارند.

آقای مکرون گفت فرانسه و آمریکا طرفدار مذاکره برای یک توافق سختگیرانه‌تر هستند، ولی به گفته او قبل از شروع مذاکره اقدامات کوچکی برای رفع تنش باید انجام شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «اکنون همه طرف‌ها باید راه‌هایی برای شروع مذاکره پیدا کنند که در کوتاه مدت باعث سرافکندگی هیچ یک از طرفین نشود و زمینه ایجاد اعتماد را فراهم کند. در شرایطی که اعتماد از بین رفته کاهش تنش مستلزم انجام اقدامات کوچکی است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG