لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

هشدار مکرون به سیاستمداران لبنانی: عدم اصلاحات، پیامد خواهد داشت


امانوئل مکرون گفته است، در صورت ناکامی طبقه سیاسی در انجام اصلاحات، به لبنان کمک نخواهد شد.
امانوئل مکرون گفته است، در صورت ناکامی طبقه سیاسی در انجام اصلاحات، به لبنان کمک نخواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه ۱۱ شهریور به سیاستمداران لبنان هشدار داد که تا ماه اکتبر فرصت دارند تا اصلاحات را آغاز کنند، در غیر این صورت کمک مالی متوقف خواهد شد و حتی ممکن است، تحریم‌هایی نیز اعمال شود.

امانوئل مکرون که در یک کنفرانس خبری در بیروت صحبت می‌کرد، اظهار داشت، رهبران لبنان بر سر تشکیل دولت تکنوکرات طی دو هفته آینده توافق کرده‌اند.

این دومین سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان در طی یک ماه و پس از انفجار مهیب بیروت است. خبرگزاری رویترز می‌گوید، لبنان هم اکنون با شدید ترین بحران سیاسی و اقتصادی خود مواجه است و پیشتر وزیر خارجه فرانسه هشدار داده بود که این کشور در آستانه فروپاشی است.

امانوئل مکرون بر ضرورت اصلاحات مالی و پایان دادن به فساد و ناکارآمدی در لبنان تاکید کرد و گفت که «چک سفید امضا» به مقام های لبنان نداده است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت، در صورت ناکامی طبقه سیاسی ( در انجام اصلاحات) ، ما به لبنان کمک نخواهیم کرد.

امانوئل مکرون تصریح کرد که در صورت اثبات فساد طبقه سیاسی حاکم، چنین افرادی مورد تحریم قرار خواهند گرفت، اما فعلا تا ماه اکتبر مساله تحریم در دستور کار نیست.

همزمان با سفر رئیس جمهوری فرانسه به لبنان، مرکز بیروت شامگاه سه شنبه شاهد تظاهرات اعتراضی بود. گزارش ها حاکی است معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف پارلمان لبنان درگیر شدند. این اعتراضات از پاییز سال گذشته آغاز شده است.

لبنان قبل از انفجار مهیب بیروت، به دلیل بحران مالی عمیق، کاهش ارزش پول، فلج شدن نظام بانکی و گرانی سرسام آور کالاها با مشکلات شدیدی روبرو بود. مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به دلیل اختلاف نظر بین دولت، بانک‌ها و سیاستمداران به بن بست رسیده است

امانوئل مکرون گفته است: امروز همه چیز مسدود شده است و لبنان دیگر قادر نیست به لحاظ مالی خود را تامین کند. بانک مرکزی و سیستم بانکی لبنان در بحران است و می بایست بازرسی شود.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ما باید واقعیت درباره ارقام را بدانیم، تا بتوان اقدام قضایی کرد.

انفجار در بندر بیروت در ۱۴ مرداد ماه سال جاری دست‌کم ۱۹۰ کشته برجای گذاشته و بخشی از کل پایتخت را ویران کرده‌است.

قبل از وقوع این فاجعه که طبق ارزیابی مقامات دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشته٬ لبنان با یک بحران مالی شدید و تورم افسار گسیخته روبرو بود. منتقدان این بحران عمیق را نتیجه چند دهه فساد و سوء مدیریت نخبگان سیاسی می دانند که تا کنون حاضر نشده اند اصلاحات لازم را اجرا کرده و یا از قدرت کناره گیری کنند.

کشورهای غربی در ازای کمک مالی به لبنان خواستار اجرای اصلاحات هستند و پس از انفجار ماه گذشته برخی از کشورها به جای کمک به حکومت کمک‌های مالی و بشردوستانه خود را مستقیما برای نهادهای مدنی و مردم لبنان فرستاده اند.

XS
SM
MD
LG