لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

امانوئل مکرون: تمام‌قد در کنار معترضان بلاروس ایستاده‌ایم


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در دیدار با ویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس، که ساکن لیتوانی شده است.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در دیدار با ویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس، که ساکن لیتوانی شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه هشتم مهر، با ویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس، دیدار کرد و وعده داد که کشورهای اروپایی به حمایت خود از مردم این کشور ادامه خواهند داد.

این نخستین دیدار رسمی تسیخانوسکایا با یک مقام ارشد غربی به شمار می‌رود و در آن، رهبر مخالفان بلاروس بر رسیدگی به خواسته‌های معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورش از جمله برگزاری انتخابات مجدد در سال ۲۰۲۰ تاکید کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی تسیخانوسکایا گزارش داد که رهبر مخالفان بلاروس در روزهای پنجم و ششم اکتبر (۱۴ و ۱۵ مهر) به پایتخت آلمان سفر خواهد کرد. این سخنگو افزود، موضوع دیدار خانم تسیخانوسکایا با صدر اعظم آنگلا مرکل در برلین مطرح شده، اما هنوز تایید نشده است.

او پیشتر با نخست‌وزیران لیتوانی، نروژ و لهستان هم دیدار داشته و درباره ناآرامی‌های کشورش به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.

به گزارش رویترز، دیدار حائز اهمیت روز سه‌شنبه با رهبر فرانسه به مدت ۴۵ دقیقه در هتل محل اقامت او در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، انجام شد.

مکرون در پایان این ملاقات گفت: «بحث بسیار خوبی داشتیم اما الان نیازمند عمل‌گرایی و حمایت از مردم بلاروس هستیم و به من ایمان داشته باشید؛ از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد».

تسیخانوسکایا پس از اعلام رسمی نتیجه انتخابات بلاروس در مردادماه امسال و به محض اوج‌گیری اعتراض‌های مردمی به خاطر آنچه «تهدید امنیت جانی» عنوان کرد، به لیتوانی گریخت. او از آن زمان، به عنوان چهره اصلی مخالفان، رهبری اعتراضات بلاروس را به عهده گرفته است.

خانم تسیخانوسکایا نیز در پایان این دیدار اظهار داشت که مکرون قول داده است، «هر کاری که برای کمک به پیشبرد مذاکرات مربوط به بحران سیاسی اخیر در کشورمان لازم باشد، انجام دهد».

بلاروس هفته‌هاست که صحنه تظاهرات اعتراضی گسترده به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری است.

به دنبال برگزاری انتخابات ۱۹ مرداد (۴ اوت)، کمیسیون انتخاباتی بلاروس اعلام کرد الکساندر لوکاشنکو که طی ۲۶ سال گذشته سکان قدرت را در دست داشته، با ۸۰ درصد آرا، برای ششمین بار پیاپی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

معترضان داخل کشور و همچنین اتحادیه اروپا و آمریکا می‌گویند در نتایج انتخابات دستکاری شده است و تعدادی از مقامات بلاروس به خاطر تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان، با تهدید تحریم از سوی آمریکا و اروپا رو‌به‌رو شده‌اند.

این در حالی است که از زمان آغاز اعتراضات تا کنون، هزاران معترض در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای بلاروس دستگیر و روانه زندان شده‌اند. نیروهای حکومتی، همزمان، رهبران اصلی مخالفان را زندانی یا وادار به فرار و تبعید از کشور کرده‌اند.

لوکاشنکو روز دوم مهر در مراسمی مخفیانه و ناگهانی به عنوان رئیس‌جمهوری جديد بلاروس سوگند یاد کرد؛ اقدامی که با واکنش مقام‌های اروپایی روبه‌رو شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سوم مهر تاکید کرد که اين اتحاديه الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد.

آقای بورل اظهار داشت که «موضع اتحادیه اروپا کاملا روشن است؛ مردم بلاروس حق دارند رهبران و نمایندگان سیاسی خود را در یک انتخابات آزاد، عادلانه، فراگیر و شفاف انتخاب کنند».

این در حالی است که فرآیند تصویب حتی ملایم‌ترین تحریم‌ها علیه مقام‌های بلاروس از سوی اتحادیه اروپا همچنان در مرحله بلاتکلیفی به سر می‌برد. بنابر اعلام پیشین، این تحریم‌ها منع سفر ۴۰ مقام رسمی این کشور و همچنین مسدود کردن دارایی آنها را شامل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG