لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

مکرون خواستار رویکرد مثبت ایران برای شتاب‌‌ گرفتن مذاکرات هسته‌ای شد


امانوئل مکرون می‌گوید: هر توافقی نیازمند تعهدات کافی و روشن همه است و فرانسه در راستای دستیابی به آن، با همه طرف‌ها در حال کار کردن است.
امانوئل مکرون می‌گوید: هر توافقی نیازمند تعهدات کافی و روشن همه است و فرانسه در راستای دستیابی به آن، با همه طرف‌ها در حال کار کردن است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خواستار رویکرد مثبت تهران برای شتاب‌ گرفتن مذاکرات هسته‌ای در وین شد.

بر اساس گزارشی که کاخ الیزه روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ منتشر کرد، امانوئل مکرون در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی که شامگاه شنبه انجام شد، گفته است که خواهان «رسیدن فوری به پیشرفت محسوس» است.

آقای مکرون افزوده است: هر توافقی نیازمند تعهدات کافی و روشن همه است و فرانسه در راستای دستیابی به آن، با همه طرف‌ها در حال کار کردن است.

دور هشتم مذاکرات وین هشتم بهمن‌ متوقف شد و قرار است در هفته جاری از سر گرفته شود.

همان زمان، آقای مکرون در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفته بود مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران کماکان «سخت» است، اما نشانه‌هایی از احتمال موفقیت نیز وجود دارد.

یک مقام ارشد کاخ الیزه در پی تماس تلفنی مکرون و پوتین گفته بود هنوز سوالاتی درباره ارائه تضمین‌ها برای برداشتن تحریم‌ها و همچنین سازوکار نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است.

دفتر ریاست‌جمهوری ایران نیز با انتشار گزارشی نوشته است که آقای رئیسی در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود گفته است: «جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه، باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد».

این چهارمین تماس تلفنی روسای‌جمهوری دو کشور از زمان تصودی مقام ریاست‌جمهوری توسط ابراهیم رئیسی است. آقای مکرون در مکالمه پیشین خود با رئیسی که اوایل آذرماه انجام شد، گفته بود که ایران باید در مذاکرات احیای برجام تعامل سازنده‌ای داشته باشد.

در این میان سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد روز شنبه با ارسال نامه‌ای «۲۰۰ صفحه‌ای» به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روند حرکت تیم باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور، را «به ضرر ایران» اعلام کرده و گفته است «در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت».

اخیرا نیز اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی درباره «احتمال مذاکرات مستقیم با ایران برای دستیابی به توافقی بهتر» با انتقاد و حملات تند جناح اصولگرا مواجه شد.

افزایش صداهای مخالف در مذاکرات هسته‌ای در حالی است که با توقف هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای در هشتم بهمن‌، انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده بود که در این مقطع «تصمیمات سیاسی» لازم است و در این راستا نمایندگان اعضای برجام و آمریکا برای مشورت و گرفتن دستورالعمل‌ها، به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ریاست‌جمهوری ایران و فرانسه، خبرآنلاین، رویترز. رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG