لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

همسر امانوئل مکرون هدف کارزار اخبار جعلی در مورد جنسیت خود قرار گرفت


ازدواج و زندگی مشترک امانوئل مکرون با همسرش همواره در فرانسه و خارج از این کشور توجه زیاد رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
ازدواج و زندگی مشترک امانوئل مکرون با همسرش همواره در فرانسه و خارج از این کشور توجه زیاد رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

کارزار گسترده نشر اخبار جعلی در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که ادعا می‌کند بریژیت مکرون، همسر رئیس‌جمهوری فرانسه، مذکر متولد شده است.

به راه افتادن این کارزار نگرانی‌ها از انتشار اخبار جعلی در آستانه انتخابات فرانسه را افزایش داده است که حدود چهار ماه دیگر برگزار می‌شود.

وکیل بریژیت مکرون به خبرگزاری فرانسه گفت او شکایت خود از کارزار اخبار جعلی را به مراجع قضایی تسلیم کرده است ولی اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

این کارزار که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده‌ای پیدا کرده است ترکیبی از مخالفت شدید با آقای مکرون، تبلیغات ایدئولوژیک به نفع راست افراطی و ترویج دگرباشی هراسی است.

انتشار اخبار جعلی با مضامین دگرباش هراسی و علیه اقليت جنسی ترانس در فرانسه کم‌سابقه است ولی در کشورهای دیگر به خصوص آمریکا تازگی ندارد.

تعدادی از زنان سرشناس در عرصه سیاست از جمله میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، کامالا هریس، معاون فعلی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند در سال‌های اخیر هدف کارزارهای مشابهی قرار گرفته‌اند.

کارزار انتشار اخبار جعلی علیه بریژیت مکرون ۶۳ ساله در شرایطی به راه افتاده است که آقای مکرون خود را برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که در ماه آوریل برگزار خواهد شد، آماده می‌کند.

ازدواج و زندگی مشترک امانوئل مکرون با همسرش که ۲۴ سال از او مسن‌تر است همواره در فرانسه و خارج از این کشور توجه زیاد رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ که آقای مکرون در آن به پیروزی رسید او مجبور شد ادعاها و شایعات مبنی بر همجنسگرا بودن را تکذیب کند.

انتشار اخبار جعلی در مورد بریژیت مکرون از چند ماه پیش و در ابعاد محدودی آغاز شد. اولین ادعای ناشران این اخبار جعلی این بود که خانم مکرون، مذکر و با نام ژان میشل متولد شده و سپس تغییر جنسیت داده است.

در این مطالب بدون ارائه هیچ سندی و با طرح فرضیه‌های توطئه‌آمیز ادعا می‌شود که تغییر نام و جنسیت خانم مکرون و اتهامات مربوط به کودک‌آزاری علیه او در یک عملیات گسترده توسط دیوانسالاری فرانسه پنهان شده است.

یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به نام «ناتا شا ری» که ظاهرا متعلق به یک «روزنامه‌نگار» است اولین بار این ادعا را در ماه مارس امسال منتشر کرد و هنوز هم ادعا می‌کند که منبع اصلی به اصطلاح افشاگری اوست.

دامنه انتشار این اطلاعات جعلی اوایل ماه اکتبر و در پی انتشار بخشی از این ادعاها در مجله «حقایق و اسناد» در مطالبی تحت عنوان «اسرار بریژیت مکرون» وسعت بیشتری پیدا کرد . این مجله در سا ل۱۹۹۶ توسط امانوئل رتییر، یک نویسنده راست افراطی تاسیس شده است که در سال ۲۰۱۵ درگذشت.

دو هفته پس از آن و از اوایل نوامبر انتشار و گردش این مطالب در شبکه توئیتر آغاز شد و توسط حساب‌های کاربری افراد و گروه‌هایی که به شدت با آقای مکرون مخالفند، بازنشر شد.

براساس پژوهشی که خبرگزاری فرانسه انجام داده است، هشتگ حاوی این مطالب که توسط کاربر یا کاربرانی تحت عنوان «ژورنال مکرونی» نشر شده است تاکنون حداقل ۶۸ هزار بار ری‌توئیت شده و بیش از ۱۷۴ هزار لایک دریافت کرده است.

همچون ساير کارزارهای انتشار اخبار جعلی، گروه‌های گوناگونی از جمله محافل راست افراطی، ناباوران به کرونا و واکسن، دگرباش ستیزان از انتشار اخبار جعلی علیه بریژیت مکرون حمایت می‌کنند.

پژوهش خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد حساب کاربری‌ای که بیش از همه این مطالب را در شبکه توئیتر منتشر کرده است توسط حامیان خروج فرانسه از اتحادیه اروپا اداره می‌شود و اکثر کاربرانی که این مطالب را ری‌توئیت کرده‌اند ویروس کرونا و سویه جدید آن اومیکرون را پروپاگاندای دولتی می‌دانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG