لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

مکرون: یهودی‌ستیزی به بالاترین میزان از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است


امانوئل مکرون
امانوئل مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید افزایش کم‌سابقه یهودی‌ستیزی در کشورهای مختلف جهان، منجر به شکل‌گیری وضعیتی بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون، شده‌است.

امانوئل مکرون، که کشورش این روزها صحنه تظاهرات گسترده علیه یهودی‌ستیزی‌ست، روز اول اسفند با رهبران جوامع یهودی فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

مکرون در جمع شورای یهودیان فرانسه گفته است یهودی‌ستیزی به‌طور مشخصی شدت گرفته و «وضعیت در هفته‌های اخیر به‌مراتب بدتر شده‌است».

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید «کشور ما، و از این بابت تمام اروپا و بیشتر دمکراسی‌های غربی، ظاهرا با افزایش بی‌سابقه یهودی‌ستیزی از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون، روبه‌رو شده‌اند».

او افزوده است که پاریس، تعریف یهودی‌ستیزی که «اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست» ارائه می‌کند را خواهد پذیرفت.

«اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست» می‌گوید از جمله ارکان شکل‌گیری یهودی‌ستیزی «جلوگیری از حق تصمیم‌گیری شخصی شهروندان یهودی‌ست، برای نمونه با طرح این ادعا که وجود کشور اسرائیل یک تلاش نژادپرستانه‌است».

در واپسین روز بهمن ماه هزاران نفر از شهروندان فرانسه در اعتراض به یهودی‌ستیزی و افزایش آن در کشورشان در شهرهای مختلف دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

شهروندان فرانسوی در پاریس و نزدیک به ۷۰ شهر دیگر تجمع کرده‌اند و همزمان ۱۸ حزب سیاسی فرانسه از شهروندان خواسته‌اند به این تظاهرات بپیوندند. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه و بسیاری از اعضای کابینه دولت نیز در تظاهرات پاریس شرکت کردند.

این اعتراضات در حالی برپا شده که در تازه‌ترین نمونه از موارد یهودی‌ستیزی و افزایش آن در فرانسه روی چندین سنگ قبر معتلق به یهودیان در آلزاس، منطقه‌ای در مجاورت آلمان و سوئیس، صلیب شکسته کشیده شده‌است.

این نخستین بار نیست که هتک حرمت قبور یهودیان مشاهده می‌شود و گزارش‌های مشابهی در ماه‌های اخیر منتشر شده‌است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه وعده داد که دولت او دست به مقابله شدید با یهودی‌ستیزی و جرایم ناشی از نفرت، خواهد زد.

خبرگزاری فرانسه، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG