لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

مکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه به اکثریت دست یافت


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و همسر او رای خود را به صندوق می‌اندازند
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و همسر او رای خود را به صندوق می‌اندازند

نتایج ابتدایی دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از شانس تصاحب اکثریت پارلمان برخوردار شده است.

بر اساس آماری که وزارت کشور فرانسه شامگاه یکشنبه ۲۲ خرداد منتشر کرد، نیروهای میانه‌رو متحد مکرون ۲۵.۷۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

در این میان، ائتلاف چپ‌گرایان متشکل از کمونیست‌ها، سبزها و سوسیالیست‌ها به رهبری ژان لوک ملانشون ۲۵.۶۶ درصد آرا را کسب کرده که تنها ۲۱ هزار و ۴۰۰ رأی با رأی اردوگاه مکرون فاصله دارد.

با این حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور لیبرال فرانسه پس از دور دوم انتخابات قطعاً می‌تواند اکثریت پارلمان را به در اختیار بگیرد.

پیش‌بینی‌های اولیه حکایت از آن داشت که اردوگاه مکرون بتواند برنده ۲۵۵ تا ۳۱۰ کرسی از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه بشود و مشخص نبود که آیا قادر خواهد بود با کسب دست‌کم ۲۸۹ کرسی حائز اکثریت مطلق بشود.

این نتیجه برای ائتلاف جدید چپ‌گرایان به رهبری ملانشون نیز یک پیروزی محسوب می‌شود، اگرچه طبق پیش‌بینی‌ها این ائتلاف بتواند در نهایت ۱۵۰ تا ۲۱۰ کرسی به دست بیاورد.

در این حال الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، از نتایج ابتدایی دور اول انتخابات پارلمانی استقبال کرد. خانم بورن ضمن هشدار غیرمستقیم درباره خطرات بازگشت چپ‌گرایان به قدرت گفت: «ما تنها نیروی سیاسی هستیم که می‌توانیم در پارلمان از اکثریت برخوردار شویم.»

وی افزود: «ما نمی‌توانیم خطر بی‌ثباتی را بپذیریم. اولین وظیفه مشترک ما این است که مردم را تشویق کنیم پای صندوق‌های رای بازگردند.»

طبق آمار وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در این دوره انتخابات تنها ۴۷.۵۱ درصد بود که کمترین میزان است و از این نظر یک رکورد محسوب می‌شود.

این میان ملانشون ادعا کرده که این نتایج آشکارا حکایت از شکست جناح مکرون دارد. کریستین ژاکوب، رهبر محافظه‌کار جمهوری‌خواهان، هم تاکید داشته که حزب او برای سال‌ها یک نیروی سیاسی مهم خواهد ماند. انتظار می‌رود که این حزب ۴۰ تا ۸۰ کرسی را به دست آورد.

از سویی مارین لوپن، ملی‌گرای راست افراطی، نیز ادعا کرده که این نتایج یک «پیروزی بزرگ» بوده و او منتظر دور دوم انتخابات است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن
XS
SM
MD
LG