لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

مهسا امینی؛ واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی به ارشادِ منتهی به مرگ مغزی


مهسا امینی
مهسا امینی

به‌ دنبال انتشار گسترده تصویر مهسا امینی روی تخت بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌ چهره‌های شناخته‌شده داخلی و خارجی نسبت به برخورد خشونت‌آمیز با زنان بر سر حجاب، لحن تندتری پیدا کرد.

مهسا [ژینا] امینی زن ۲۲ ساله‌ای است که همراه با خانواده از سقز برای دیدار با خویشاوندان به تهران آمده بود، پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال بازداشتگاه وزرا، بر اثر ضرب‌ و جرح به‌ دست «ماموران نیروی انتظامی» به کما رفت.

مادر مهسا امینی: دخترم سالم و سرحال بود؛ حق اعتراض نداریم
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

لیا رِمینی، هنرپیشه سریال‌های مشهور تلویزیونی در آمریکا از جمله افرادی است که به ضرب و جرح این زن جوان به خاطر حجاب اجباری واکنش نشان داده است.

خانم رمینی، با انتشار عکس مهسا، در توییتی نوشته: «مهسا امینی، ۲۲ساله، بعد از شکنجه توسط مقام‌های ایرانی به کما رفته است.»

وی اضافه کرد: «این اقدام در هر حالتی غیرقابل قبول است، اما این واقعیت که او به خاطر حجاب نامناسب دستگیر شد آن را وحشتناک‌تر می‌کند. لطفا در همرسانی نام و داستان او به من بپیوندید.»

علی کریمی، ستاره فوتبال ایران، نیز با انتشار تصویر خانم امینی روی تخت بیمارستان، توییت کرده: «کاوه‌ آینده ایران‌زمین زن است.»

آقای کریمی همچنین در توییت دیگری، با اشاره غیرمستقیم به مهاجرت آقازاده‌ها به خارج از کشور، نوشته است: «فرزندان آنها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند.»

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، نیز روز جمعه، ۲۵ شهریورماه، به مردم وعده پیگیری و اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه را داد.

او به خبرگزاری ایسنا گفت: «این که ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، ... حتماً این موضوع را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت.»

عبدالله رمضان‌زاده، دبیر و سخنگوی دولت دوم محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، نیز روز جمعه نوشت: «این چه ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می‌کنید.»

خشونت پلیس در قبال این زن جوان که با برادرش در خیابان بوده، حتی با واکنش‌های انتقادی شماری از نیروهای هوادار نظام در شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده است.

هشتگ مهسا امینی در توییتر ترند شده و در پلتفرم‌های دیگر از جمله کلاب‌هاوس، چندین اتاق درباره آن برگزار شده است.

مرگ مغزی مهسا امینی با تبلیغات گسترده حکومتی درباره مراسم اربعین، موجب انتقادهای شدید از این مراسم و صرف هزینه‌های کلان برای گرامیداشت روایت‌های تاریخی و همزمان بی‌اعتنایی به جان شهروندان ایران نیز همزمان شده است.

خشم عمومی از به کما رفتن مهسا امینی به اندازه‌ای است که شماری از زائران کربلا نیز به برخورد خشونت‌آمیز با زنان بر سر حجاب انتقاد کرده‌اند.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در حساب کاربری خود در توییتر نوشته که «امنیت جانی مردم، مقدم بر هر ارشادی است» و مجلس باید این موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

با این حال نیروی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه خود هیچ اشاره‌ای به موضوع ضرب‌ و جرح مهسا امینی نکرده و مدعی شده که او در جریان «کلاس‌ ارشادی» ناگهان دچار عارضه قلبی شده است.

دایی مهسا امینی درباره وضعیت خواهرزاده‌اش گفته است که «فرمانده پلیس به همراه چند همکارش آمدند دیدار ما. آمدند گفتند نگران نباشید؛ سپرده‌ایم ناهار و شام به شما بدهند.»

این نمونه تازه از خشونت ماموران پلیس و گشت ارشاد در ایران پس از تقدیر از برخی از آمران به معروفی رسانه‌ای می‌شود که برای وادار کردن زنان به رعایت حجاب اجباری به زور متوسل شده بودند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، انتخاب و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG