لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

تخت ‌روانچی: آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است


نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف «تغییر نظام» طراحی شده و وزیر خارجه ایران نیز هدف از تحریم‌های جدید را «گرسنگی ‌دادن ملت» ایران توصیف کرد.

به گزارش روز جمعه، ۱۸ مهر،‌در خبرگزاری مهر، مجید تخت‌ روانچی در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع مبارزه با تروریسم، سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی را مصداق «تروریسم دولتی» دانست.

وی گفت: «این سیاست، با هدف ایجاد درد و رنج در میان مردم و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است.»

تخت روانچی ادامه داد که اعمال اقدامات «یک‌جانبه اجباری» از سوی آمریکا، «اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده» و «شرایط کلی بهداشت را طی همه‌گیری کرونا به شدت تشدید کرده است».

اشاره وی به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی است که منجر به بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است.

در ادامه سیاست موسوم به فشار حداکثری، آمریکا روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد ۱۸ بانک دیگر ایران را که تاکنون از برخی محدودیت‌های این کشور معاف بودند، در لیست سیاه و فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در کنار نماینده ایران در سازمان ملل، این موضوع واکنش شماری از دیگر مقام‌های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، را نیز برانگیخته است.

آقای ظریف پس از انتشار بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت پول دارو و غذا است.»

به باور وی، «تبانی برای گرسنگی ‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است و آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.»

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به این تحریم‌ها نوشت که این اقدام آمریکا بیش از آن که اثر اقتصادی داشته باشد، «برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است».

آقای همتی نیز گفته که تعدادی از این بانک‌هایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، «وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند».

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین این که از موثر بودن تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران سخن می‌گویند، باز هم وعده ایستادگی و خروج از این بحران را مطرح می‌کنند.

با این حال آنها راه مشخصی برای خروج از این وضعیت ارائه نمی‌دهند و به طور مکرر مقام‌های اروپایی را نیز به بی‌عملی مقابل آمریکا متهم می‌کنند.

ایالات متحده نیز بارها اعلام کرده که فشار حداکثری بر ایران را تا موافقت مقام‌های جمهوری اسلامی با مذاکره با آمریکا ادامه خواهد داد.

منابع: خبرگزاری‌های صداوسیما، مهر و تسنیم/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG