لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

مرکز پژوهش های مجلس: یک چهارم انرژی تولیدی کشور تلف می شود


 به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بخش بزرگی از اتلاف انرژی مربوط به راندمان پایین نیروگاهها و اتلاف انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق است.
به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بخش بزرگی از اتلاف انرژی مربوط به راندمان پایین نیروگاهها و اتلاف انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود از عملکرد دولت حسن روحانی می گوید که یک چهارم انرژی تولیدی کشور تلف می شود.

بر اساس این گزارش ۴۰ صفحه‌ای که در سایت رسمی مجلس منتشر شده است، بر اساس آخرین آمارهای موجود، میزان تلفات انرژی ایران در سال ۹۳ حدود ۳۹۶ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که نسبت به سال قبل آن بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته است.

این گزارش بصورت مجزا اشاره‌ای به سهم نفت و گاز در اتلاف انرژی نکرد، اما آبان ماه سال گذشته علی وکیلی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد که مجموع تلفات گاز در سال ۹۳ معادل ۳۲۸ میلیون بشکه نفت خام بوده است.

بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس بخش بزرگی از اتلاف انرژی مربوط به راندمان پایین نیروگاهها و اتلاف انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق است. بنا به گزارش رسمی وزارت نیرو، راندمان نیروگاههای برق ایران بسیار پایین و حدود ۳۷ درصد است. اتلاف برق در شبکه نیز حدود ۱۱ درصد است.

افزایش تولید نفت و گاز

بخش دیگری از این گزارش به عملکرد تولید نفت و گاز کشور پرداخته و می نویسد که تولید روزانه گاز ایران از میدان پارس جنوبی از ۵۱۷ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۶۲۷ میلیون متر مکعب در سال گذشته رسیده است. «البته تا پایان سال ۱۳۹۵ فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ نیز به بهره برداری رسید كه میزان تولید آنها از برنامه عقبتر است. اما به طور كلی بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و تصویب چارچوب قراردادهای جدید نفتی ، موسوم به آی پی سی، جذب سرمایه گذاری در قالب قراردادها و امضای قرارداد با شركت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی ازجمله اقدامات مثبت بخش نفت و گاز در دولت یازدهم بوده است».

این گزارش درباره تولید نفت کشور نیز می نویسد که این رقم در سال ۱۳۸۴ (آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد) بالای ۴ میلیون بشکه در روز بود، اما در سال ۹۲ به ۲.۸۲ میلیون بشکه سقوط کرد و در سال گذشته با رفع تحریمها دوباره به ۳.۷ میلیون بشکه رسید.

این گزارش می افزاید که صادرات روزانه نفت ایران نیز از حدود یک میلیون بشکه در ابتدای دولت روحانی به بالای دو میلیون بشکه صعود کرده است.

بخش دیگری از این گزارش می افزاید که در سال ۹۲ حدود ۲۹ درصد از ظرفیت پتروشیمی کشور غیرفعال بود، اما بعد از رفع تحریمها در سال گذشته این رقم به کمتر از ۱۸ درصد رسید.

چشم انداز تولید نفت و گاز

این گزارش با اشاره به میزان ذخایر قابل استخراج ۱۵۸ میلیارد بشکه‌ای نفت و ۳۳.۵ تریلیون متر مکعبی گاز ایران می نویسد که طبق برنامه ششم توسعه، انتظار می رود تولید نفت کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته روزانه ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۴.۷ میلیون بشکه در روز برسد. تولید گاز کشور نیز به حدود ۱.۳ تریلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

نکته مهم در این پیش بینی، افزایش چشمگیر صادرات گاز ایران است. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس حاکی است که ایران در سال گذشته روزانه کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب صادرات گاز داشت، اما برای سال ۱۳۹۹ این رقم بایستی به ۲۲۵ میلیون متر مکعب در روز برسد.

XS
SM
MD
LG