لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

هاآرتص: ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام بسیار نزدیک شده‌اند


روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی این کشور گزارش داد که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

این روزنامه اسرائیلی روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه نوشت طی روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته از «خبر خوش آزاد سازی ۲۳ میلیارد دلار دارایی مسدود شده کشور» خبر داده و گفته‌اند که این مبلغ به زودی وارد کشور می‌شود.

هاآرتص می‌نویسد ایران نیز برای نشان دادن حسن نیت خود اخیرا سه زندانی اروپایی را آزاد کرد و بلژیک نیز یک دیپلمات ایرانی (اسدالله اسدی) را تحویل جمهوری اسلامی داد.

در جریان مبادلۀ چهار شهروند اروپایی با آقای اسدی، دولت بلژیک اعلام کرد که بر پایۀ آمار رسمی هم‌اکنون ۲۲ شهروند اروپایی دیگر در زندان‌های جمهوری اسلامی در بازداشت هستند.

خبرگزاری فرانسه اما به نقل از دولت فرانسه، این رقم را بیش از ۳۰ شهروند اتحادیه اروپا اعلام کرده است که با اتهام‌های انتسابی امنیتی مانند «جاسوسی» از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در بازداشت به‌سر می‌برند.

هاآرتص در ادامه می‌افزاید دولت اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای است و آن را تضمینی بر نظارت کافی بین‌المللی و جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نمی‌داند.

با این‌حال، برخی مقامات دفاعی اسرائیل به این روزنامه گفته‌اند که با توجه به پیشرفت‌های بی‌محابای ایران و توسعه توانایی‌های آن برای ساخت بمب هسته‌ای، سناریوی احیای برجام را ارجح می‌دانند.

بر اساس ارزیابی‌ سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، از لحظه‌ای که ایران فرآیند ساخت بمب هسته‌ای را آغاز کند، حدود ۱۲ روز طول خواهد کشید تا اورانیوم را تا سطح نظامی ۹۰ درصدی غنی‌سازی کند و دو سال نیز طول خواهد کشید تا توانایی سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک را به دست آورد.

با استفاده از گزارش هاآرتص، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG