لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۰

انتقاد تند مکارم شیرازی و چندین امام جمعه از درخواست مذاکره با آمریکا


ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه
ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه

یک مرجع تقلید شیعه از بیانیه صد فعال سیاسی و مدنی برای مذاکره مستقیم با آمریکا انتقاد کرد و تعدادی از امامان جمعه نیز این نامه را مصداق «وطن‌فروشی»، «مزدوری برای آمریکا» و «خیانت» خواندند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، روز جمعه ۱ تیر در واکنش به نامه صد فعال سیاسی و مدنی برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفت که با شرط‌های جدید آمریکا چگونه مذاکره با این کشور ممکن است؟

وی اضافه کرد: «آیا می‌خواهید فعالیت موشکی خود را تعطیل کنید؟ یا اجازه دهید از همه اماکن نظامی‌تان بدون قید و شرط بازدید کنند؟ یا اینکه می‌خواهید اسرائیل را به رسمیت بشناسید».

در همین حال محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، نیز گفت که مذاکره با آمریکا «مشکلی را حل نخواهد کرد».

وی با ذکر این‌که آمریکا «به دنبال منافع خودش است» و «با تمام وجود باید از آمریکا متنفر و منزجر بود»، گفت: «ما امیدواریم این قلدر، امروز به دست علی زمان ما نابود شود.»

تعدادی از دیگر امامان جمعه از جمله امامان جمعه گرگان و بیرجند نیز از این بیانیه شدیداً انتقاد کردند.

در همین حال محمدتقی لطفی، امام جمعه ایلام، نیز این بیانیه را «مصداق وطن‌فروشی و مزدوری» نویسندگان آن برای آمریکا خواند.

محمد مختاری، امام جمعه بیرجند، نیز این نامه را «خیانت به انقلاب» دانست.

اخیراً بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه» خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» ایران و آمریکا شده‌اند.

غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، عبدالعلی بازرگان، جلال جلالی‌زاده، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، حسن فرشتیان، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز، حسن امینی، محمدصادق جوادی حصار، علی کشتگر، ویدا فرهودی، حمید آصفی و بهروز خلیق از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

این بیانیه انتقادهای شدید نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، را به دنبال داشته‌است.

آقای جعفری گفته بود که «تعداد قابل توجهی» از امضاکنندگان این نامه «مأمور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ» هستند.

به جز نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی دولت حسن روحانی و تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس از جمله محمدرضا تابش نیز با این بیانیه مخالفت کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد گفته بود که «افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند».

وی تأکید کرده بود: «در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلاً زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد».

با این حال رضا علیجانی، از امضاکنندگان این بیانیه، در مصاحبه با وب‌سایت زیتون گفته‌است که با وجود این مواضع مقامات جمهوری اسلامی، «دیپلمات‌های ایرانی تمایل به مذاکره با طرف غربی دارند ولی این امکان از سوی طرف آمریکایی رد می‌شود و آنها خواهان به تأخیر انداختن مذاکرات و شدیدتر شدن اثر تحریم‌ها برای پایین آوردن موضع ایران هستند».

آمریکا پس از خروج از برجام، در اول خرداد ماه سال جاری برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد.

در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در مقاله‌ای به شروط دوازده‌گانه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پاسخ داده و فهرستی از مطالبات تهران از واشینگتن را مطرح کرده‌است.

پیش از این نیز پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا مطرح شده، اما رهبر جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرده‌است.

وزیران خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دو کشور در دولت حسن روحانی به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که موضوع این مذاکرات تنها توافق اتمی بوده و ایران دربارهٔ موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

در سال ۸۶ در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز حسین کاظمی قمی و رایان کراکر، سفیران ایران و آمریکا در عراق، با یکدیگر به صورت مستقیم مذاکره کرده بودند.

در سال‌های پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد نیز معاونان وزیران خارجه دو کشور به شکل محرمانه در عمان مذاکره کردند.

پیش از آن نیز مذاکرات پنهانی بین مقام‌های دو کشور برگزار شده که مشهورترین آن سفر رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت رونالد ریگان، به ایران است که بعدها به «ایران‌گیت» مشهور شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، ایسنا، وب‌سایت زیتون و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG