لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

رابرت مالی: در سفر به عربستان، قطر و امارات درباره برجام گفت‌وگو خواهم کرد


رابرت مالی
رابرت مالی

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز جمعه ۲۳ مهرماه گفته است، در سفر به امارات، قطر و عربستان با مقام‌های این کشورهای در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام و مسائل منطقه مذاکره خواهد کرد.

در همین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد، زمان برای دولت ابراهیم رئیسی و تیم او جهت مطالعه پرونده برجام و آماده شدن، سپری شده و اکنون زمان از سرگیری مجدد مذاکرات احیای این توافق فرا رسیده است.

رابرت مالی در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است، مشتاقانه منتظر سفر خود به امارات، قطر و عربستان از ۱۵ تا ۲۱ اکتبر (۲۳ تا ۲۹ مهرماه) هستم تا در خصوص مسائل منطقه و تلاش ما برای مذاکره به منظور بازگشت متقابل به برجام، رایزنی و گفت‌وگو کنم.

به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت مالی دو روز پیش و در آستانه آغاز سفر خود به عربستان، قطر و امارات گفته بود، دولت آمریکا همچنان ترجیح می‌دهد که مسیر دیپلماسی را برای حل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران در پیش بگیرد.

اما او با این حال تاکید کرد که رایزنی‌ها در مورد گزینه‌های دیگر در حال افزایش است.

رابرت مالی در یک کنفرانس ویدئویی در روز چهارشنبه گفته بود٬ ما آماده‌ خواهیم بود تا خود را با واقعیتی وفق دهیم که در آن تمامی گزینه‌ها را برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، در صورتی که این کشور حاضر نباشد به ( برجام) بازگردد، مد نظر داشته باشیم.

آسوشیتدپرس می‌گوید، آمریکا و متحدانش فشار را برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای افزایش داده‌اند و هشدار می‌دهند که در صورت تداوم توسعه برنامه اتمی ایران، این کشور با انزوای بین المللی بیشتر، مجازات‌های اقتصادی جدید و احتمالاً اقدام نظامی مواجه خواهد شد.

این خبرگزاری می‌افزاید، هفته گذشته نشست‌های متعدد در سطوح بالای دیپلماتیک در واشینگتن بین مقامات آمریکایی، اروپایی، اسرائیلی و عرب برگزار شد که در این نشست‌ها بر این ضرورت توافق وجود داشت که می‌بایست برای ایران روشن شود که عدم از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش نادیده گرفته نمی‌شود یا بدون مجازات نخواهد ماند.

طبق این گزارش، این اجماع در حال شکل‌گیری است که ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام جدی نیست.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشته است، به رغم اینکه دولت جو بایدن در آغاز کار خود بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌هایش اعلام کرده بود، اکنون بدبینی‌ها در خصوص مذاکرات احیای برجام حتی اگر دوباره از سر گرفته شود، در حال افزایش است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به درخواست تهران متوقف شده است و هنوز زمانی برای از سرگیری آن مشخص نشده است. در همین حال، ایران به عدول از توافق برجام ادامه داده و برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد.

«زمان برای مطالعه پرونده برجام سپری شده است»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که معاونش به تازگی از تهران بازگشته است، روز جمعه اعلام کرد ، آماده است قبل از آغاز از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین با مقام های ایرانی دیدار کند.

جوزپ بورل تاکید کرد، اما زمان برای دولت ابراهیم رئیسی و تیم او برای مطالعه پرونده و آماده شدن، سپری شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت، من درک می‌کنم که دولت جدید برای مطالعه پرونده و تکمیل تیم مذاکره کننده به زمان نیاز دارد، اما این زمان دیگر به پایان رسیده است. اکنون زمان بازگشت به مذاکرات فرا رسیده است.

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، روز پنج‌شنبه وارد تهران شد و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در محل وزارت خارجه در تهران دیدار کرد.

انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام، در وین است.

یک مقام ارشد اروپایی هم روز جمعه در گفت‌وگو با گروهی از خبرنگاران در بروکسل خبر داد که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران دو هفته دیگر در بروکسل با هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام دیدار خواهد داشت.

این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت که هدف از سفر به بروکسل،‌ مقر اتحادیه اروپا، «بررسی متون اتحادیه اروپا از مذاکرات در پایان دور ششم» در وین خواهد بود.

به گفته این مقام، هدف از این کار «روشن ساختن پرسش‌هایی خواهد بود که تیم مذاکره‌کننده [ایران] دارد».

XS
SM
MD
LG