لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

مهاجمی که در نيويورک هشت نفر را کشته بود به ۱۰ بار حبس ابد و ۲۶۰ سال زندان محکوم شد


سیف‌الله صاحب‌اوف، هوادار گروه «خلافت اسلامی»، که روز هالووين سال ۲۰۱۷ با راندن کاميونی در مسير ويژه دوچرخه­‌سواران در منطقه منهتن شهر نيويورک هشت نفر را کشت به ۱۰ بار حبس ابد و ۲۶۰ سال زندان محکوم شد.

ورنوس برودريک، قاضی دادگاه شعبه منهتن، روز پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت هنگام صدور حکم گفت: «اعمال اين مجرم يکی از بدترين و شايد بدترين موردی است که تاکنون ديده‌ام».

او افزود صدور اين حکم سنگين تاکيدی بر شدت جنايتی است که مجرم به نيابت از گروه «خلافت اسلامی» مرتکب شده ­است.

در پی مخالفت هيئت منصفه با مجازات مرگ در ماه مارس، صدور حکم حبس ابد الزامی بود. دادستانی از دادگاه خواسته ­بود که مجرم به هشت مورد حبس ابد پی در پی و دو حبس ابد همزمان و همچنین ۲۶۰ سال زندان اضافه بر آن محکوم شود تا اين مجازات به ساير تروريست‌­ها که در فکر انجام حملات مشابهی هستند يک پيام جدی بفرستد.

قاضی پرونده درخواست دادستانی را پذيرفت. او با تاکيد بر عدم ندامت سیف‌الله صاحب‌اوف، اعمال او را «جناياتی بزدلانه و سنگدلانه» توصيف کرد.

متهم در سخنانش در دادگاه گفت اشک‌­های خانواده‌­های قربانيان اين حمله حتی به اندازه تمام کردن يک دستمال کاغذی نیست ولی اشک­‌ها و خون مسلمانانی که در حملات ناعادلانه در سراسر جهان کشته شده­‌اند سالن دادگاه را پر خواهد کرد.

او در برابر شهادت­‌ها و سخنان خانواده‌های قربانيان اين حمله که از رنج خود می­‌گفتند هيچ واکنشی نشان نداد.

صاحب‌اوف بخش اعظم سخنانش را که حدود يک ساعت طول کشيد و ترجمه می­‌شد به خلق اديان و نقش شيطان در تکامل انسان اختصاص داد.

قاضی دادگاه خطاب به او گفت: «رنج و عذاب قربانيان برای تو مهم نبود و هنوز هم برای تو اهميت ندارد».

او خاطرنشان کرد که حتی اعضای خانواده از جمله پدر سیف‌الله صاحب‌اوف از جنايات او «شرمنده و پريشان» هستند.

این متهم ۳۵ ساله شهروند ازبکستان است که مدتی ساکن شهر نيويورک بود. او قرار است دوران حبس خود را در يک زندان امنيتی در ايالت کلرادو طی کند.

مريک گارلند، دادستان کل آمريکا، پس از صدور حکم دادگاه در بيانيه‌ای گفت: «وزارت دادگستری به حفاظت موثر و جدی از مردم آمريکا در برابر تهديدهای تروريستی ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد همه عاملان و مجريان عمليات تروریستی را تحويل عدالت دهد».

در اين حمله که روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ روی داد پنج گردشگر آرژانتينی، دو آمريکايی و يک زن بلژيکی کشته و ۱۸ نفر ديگر به شدت مجروح شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG