لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۴

استانیسلاو پتروف؛ مردی که دنیا را «نجات داد»


استانیسلاو پتروف
استانیسلاو پتروف

استانیسلاو پتروف، یک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق، مردی‌ست که می‌گویند یک بار «دنیا را نجات داده‌است». اما ماه‌ها گذشت تا کسی از درگذشت پتروف باخبر شود.

این افسر نظامی٬ وقتی سیستم‌های کامپیوتری به اشتباه هشدار دادند که پنج موشک‌ را از آمریکا به سوی اتحاد شوروی سابق، ردیابی کرده‌اند٬ تصمیم گرفت این هشدار را به افسران مافوق خود گزارش نکند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

برای خانواده استانیسلاو پتروف قابل تصور نبود که وی توانسته باشد در سال ۱۹۸۳ جهان را نجات داده باشد...

فاجعه‌ای که پتروف جلویش را گرفت

۲۶ سپتامبر ۱۹۸۳ پتروف در یکی از مراکز هشدار اولیه حمله اتمی روسیه در پست خود مشغول کار بود که که سیستم‌های هشداردهنده٬ پیام ردیابی موشک‌هایی را گزارش کردند که از آمریکا پرتاب شده بود.

اگر پتروف این پیام را به مافوق خود گزارش می‌کرد٬ ارتش شوروی با یک حمله هسته‌ای تلافی‌جویانه٬ به این حمله موشکی آمریکا واکنش نشان می‌داد.

اما پتروف این موضوع را از مافوق خود پنهان کرد و آن‌طور که بعدها گفت به نظرش رسید اینکه آمریکا تنها با پنج موشک به شوروی حمله کرده باشد٬ عجیب به نظرش آمد.

ضمن اینکه پتروف به سیستم هشداردهنده‌ای که تازه نصب شده بود هم اعتماد کامل نداشت و گزارش این پیام را خطای سیستم تشخیص داد.

بعدها نیز مشخص شد که آن شب حق با پتروف بوده و ماهواره به اشتباه٬ انعکاس نور خورشید در بالای ابرها را به عنوان موشک ارزیابی کرده بود.

مرگی که کسی از آن باخبر نشد

پتروف مرد محجوب و خانواده‌دوستی بود که از جنبه‌های مختلف قابل تقدیر بود. او آخرین روزهای عمرش را در آپارتمانی در حومه شهر مسکو با پسرش دیمیتری گذراند.

مرگ وی که ۱۹ ماه مه سال جاری و در سن ۷۷ سالگی اتفاق افتاد٬ چندان مورد توجه قرار نگرفته بود٬ تا اینکه اوائل ماه جاری میلادی٬ کارل شوماخر٬ بلاگر و فیلم‌ساز آلمانی که با پتروف دوست بود٬ برای نخستین بار این خبر را علنی کرد.

شوماخر به منزل پتروف تلفن زده بود که تولد وی را تبریک بگوید که خبر درگذشت او را از پسرش می‌شنود.

پسر پتروف در یکی از معدود مصاحبه‌هایی که انجام داده٬ به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که پدرش از نوامبر سال ۲۰۱۶ بدلیل مشکل روده بستری بود. ضمن اینکه به گفته او٬ پتروف سیگاری قهاری هم بود.

سال‌ها همه از نقش پتروف در جلوگیری از یک فاجعه اتمی احتمالی بی‌خبر بودند.

دیمیتری گفته که خبر درگذشت پدرش را به جز خویشاوندان به کسی نگفته است٬ چون معمولا اخبار جشن و عروسی را به همه اطلاع می‌دهند. تنها وقتی کسی درباره مرگ پتروف از وی سوال کرده٬ او نیز پاسخ مثبت داده است.

به گفته دیمیتری٬ برای پتروف٬ «دوستان و خانواده» خیلی مهم بودند٬ بنابراین لازم بود که آنها در جریان مرگ او قرار بگیرند.

XS
SM
MD
LG