لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

موج واکنش‌ به یک تبلیغ برای حجاب: وارث «انتخاب فردی» والدین نیستیم


کاربران در واکنش به این بنر نوشته‌اند حجاب نه «میراث مادرها»، بلکه یک انتخاب یا عادت شخصی است
کاربران در واکنش به این بنر نوشته‌اند حجاب نه «میراث مادرها»، بلکه یک انتخاب یا عادت شخصی است

نصب یک بنر تبلیغاتی در سطح شهر تهران که برای ترویج و تبلیغ حجاب، این نوع پوشش را «میراث مادرها» معرفی کرده، با واکنش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

پیش از این واکنش‌های مجازی، افرادی که با مقوله حجاب اجباری مخالفند، در اقدامی اعتراضی و عملی، دست‌کم شعار یکی از این بنرها در اتوبان نیایش تهران را با اسپری به این صورت تغییر دادند که اجبار به رعایت حجاب «ابزار نفاق بین مردم» است.

در این بنر تبلیغاتی، دستان مادری دیده می‌شود که بر سر دختر خردسال خود چادر می‌‌گذارد و چهره دختربچه نیز از این اتفاق خوشحال به نظر می‌آید.

شمار قابل توجهی از کاربرانی که به شعار این بنرها واکنش نشان داده‌اند، نوشته‌اند حجاب، نه «میراث مادرها»، بلکه یک انتخاب یا عادت شخصی است.

تأکید بر «انتخاب شخصی» و «میراث پدرها» بودن حجاب، از جمله پرتکرارترین واکنش‌ها در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان است.

در برخی حساب‌های کاربری نیز تصاویر دخترانی که در کنار تابلوهای دستوری رعایت حجاب و همین بنر تبلیغاتی ایستاده و با حرکت انگشتان خود، مخالفت با این اجبار را نشان داده‌اند، همرسان شده است.

همراه با این تصاویر، این جمله منتشر شده که «میراث مادرها، شجاعت و مخالفت با جمهوری اسلامیه، نه حجاب».

عکس‌های مخالفت زنان با حجاب اجباری در اوایل انقلاب نیز از سوی برخی کاربران منتشر شده و نوشته‌اند میراث مادران، اتفاقا «مخالفت با حجاب اجباری است».

کاربران متعددی توئیت کرده‌اند که مادران آنها هم به حجاب اعتقادی ندارند و شعار این تبلیغ، چیزی جز «دروغ» و «فریبکاری» نیست.

یکی از کاربران از طراحان و مسئولان شهرداری خواسته است که «یک بار تشریف ببرند جلوی مدارس دخترانه و وضعیت حجاب مادران بچه‌هارو ببینند».

کاربران دیگری نیز نوشته‌اند حتی اگر نسل مادران، به‌ دلیل سال‌ها «سرکوب و کنترل» مجبور به انتقال این میراث شدند، نسل دختران امروز این «حلقه معیوب و مخرب» را می‌شکند.

کاربر دیگری «حجاب، میراث مادران» را «بهترین تمجید» جمهوری اسلامی از اعتراضات «زن زندگی آزادی» دانسته که «ناخواسته» بر این موضوع انگشت گذاشته که امروز با شهروندانی طرف هستند که «نمی‌خواهند انتخاب‌های فردی والدین را به ارث ببرند. راه خودشان را می‌روند. انتخاب خودشان را دارند. قیمومیت‌ها را پس می‌زنند. حق می‌خواهند. نزاع دقیقا بر سر همین‌هاست.»

از «هوشمندانه‌ترین» واکنش‌ها به این شعار تبلیغاتی، واکنش کاربری است که نوشته: «حتی در قانون و فقه خودشان میراث... قابل رد از طرف وارث است و وارث می‌تواند هر آن چه از متوفی مانده را نخواهد.»

سمیه توحیدلو، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان که خود و دخترش محجبه هستند، نیز در این زمینه نوشته که «به فرض بودن چنین میراثی، مداخله قدرت در یک امر خانوادگی بیجاست. آن را به افراد و خانواده‌ها باز گذاشت.»

در هفته‌های اخیر پس از حضور پرتعداد زنان با پوشش اختیاری در اماکن عمومی شهرهای مختلف ایران، تصاویری نیز از مادران بدون حجابی منتشر شده که کودکان خود را به مدرسه می‌بردند یا در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها دست در دست کودکان خود دیده می‌شدند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرده و نوشته‌اند حجاب در ایران، «میراث پدرسالاری» است و در این زمینه در طول تاریخ، از کمتر زنی در این زمینه نظرخواهی شده، بنابراین نمی‌تواند «صاحب این میراث» باشد.

کاربران دیگری نیز خطاب به مسئولان شهرداری تهران نوشته‌اند که مادران امروز با «بی‌حجابی دخترانشون هیچ مشکلی ندارن و ترجیح دادن زنجیر و یوغ جنس دوم بودن رو به ارث نگذارن.»

آنها از شهرداری تهران خواسته‌اند به جای دخالت در این موضوع، «به وضع نظافت شهر» برسد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG