لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

شیرین عبادی:‌ جمهوری اسلامی «جنایتی آشکار» علیه زنان آغاز کرده است


شیرین عبادی
شیرین عبادی

شیرین عبادی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، می‌گوید جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از «شرایط جنگی»، «جنایتی» آشکار علیه زنان را در خیابان‌های ایران آغاز کرده است.

همزمان از قول علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ادعا شده که او گفته در مورد حجاب اجباری «کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد».

شیرین عبادی، حقوقدان، روز جمعه، ۳۱ فروردین‌ماه، در نامه‌ای به فولکر تورک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به تشدید تحمیل حجاب اجباری در ایران، نوشت: «تأکید می‌‌کنم، که با توجه به اخبار و ویدئوهای مخابره‌شده از ایران، شرایط بسیار بحرانی است.»

خانم عبادی همچنین با اشاره به ادامهٔ درگیری مستقیم جمهوری اسلامی و اسرائیل در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت: «فراموش نکنیم جنگ اصلی جمهوری اسلامی با مردم ایران است و دیدید که از اول هفته چطور در خیابان‌ها افتادند دنبال زن‌‌ها و دخترهای ایران.»

در همین زمینه شورای بازنشستگان ایران روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته «اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی و فرصتی برای تعرض به کل جامعه است».

این شورا با بیان اینکه خیابان‌ها و میادین شهرهای بزرگ «به صحنه‌های جنگ بدل شده» اعلام کرد: «حکومتی که به شدت از طرف مردم تحت فشار است و موجودیت خود را در خطر میبیند با توسل به سرکوب و تعرض به زنان، دنبال عقب راندن این فشار خردکننده بر خود و جلوگیری از شکاف بیشتر درون صفوفش است.»

این در حالی است که مهدی فضائلی، عضو عضو دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشت که «کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد» و در زمینه حجاب اجباری «دشمن با نقشه و برنامه وارد شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم».

آقای فضائلی در ادامه نوشت: «به تازگی برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»

او اما توضیح نداد که کدام مسئولین، چگونه و دقیقاً به چه دلیلی مواخده شده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این پست این فرد نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی واکنش نشان داده‌اند و نوشته‌اند برخوردهای خشونت‌آمیز اخیر با زنان بر سر حجاب اجباری دقیقاً پس از اظهارات علی خامنه‌ای مبنی بر ضرورت رعایت قانون حجاب آغاز شد.

کاربرانی پرسیده‌اند حالا چه شده که اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی، «یواشکی» چیز دیگری برخلاف آنچه او با صدای بلند اعلام کرد، بیان می‌کنند؟

محسن برهانی، حقوقدان، با بیان اینکه «کارهای بی‌قاعده یعنی اقدامات غیرقانونی»، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طرح نور با این تذکر تمام و به بایگانی تاریخ سپرده شد.»

آقای برهانی در ادامه نوشت:‌ « آنقدر اقدامات غیرکارشناسانه انجام می‌دهند و بر نشنیدن تذکرات مشفقانه تأکید می‌کنند تا تذکر خاص صادر شود.»

در همین زمینه غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوهٔ قضائیه، با بیان اینکه «نمی‌خواهیم هر فردِ کم‌توجه به قوانین در کف خیابان را کیفر کنیم»، در شورای عالی قوهٔ قضائیه گفت:‌ «در قضیهٔ عفاف و حجاب باید با تدبیر عمل شود.»

او خود پیش از این گفته بود که نیازی به تأیید قانون «حجاب و عفاف» از سوی شورای نگهبان نیست.

او در این زمینه همچنین اعلام کرد که مسئولیت این موارد بر عهده «ستاد حجاب و عفاف در وزارت کشور» است.

آنچه برخی «عقب‌نشینی لف‍ظی» مقامات جمهوری اسلامی از تشدید فشارها بر زنان مخالف با حجاب اجباری می‌خوانند، ساعاتی پس از حمله منسوب به اسرائیل در ایران صورت می‌گیرد.

شدت عمل نیروی انتظامی و لباس شخصی در برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را برانگیخته است که آن را در تضاد با لزوم «همبستگی داخلی» در میانه درگیری با اسرائیل دانسته‌اند.

پس از اطلاعیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که برخورد با افراد موسوم به «بدحجاب» و «بی‌حجاب» از روزهای آخر ماه فروردین آغاز خواهد خواهد شد، خیابان‌های تهران و شهرهای مختلف کشور شاهد خشونت بی‌سابقه نیروهای انتظامی و لباس شخصی علیه زنان و دختران بوده است و بسیاری از آن‌ها پس از ضرب‌وشتم به ون‌های پلیس منتقل و به بازداشتگاه‌ها برده شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری مهر، سایت جماران و رادیو فردا؛ پ.م./ب.ب.
XS
SM
MD
LG