لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

تعطیلی جایگاه‌های سوخت گاز در چندین شهر ایران؛ توزیع نفت سفید برای جبران کمبود


همزمان با افزایش مصرف گاز به دلیل افت شدید دما در بسیاری از مناطق ایران، گاز برخی شهرها و شمار قابل توجهی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، گاز طبیعی فشرده، قطع شده است.

با وجود وعده چندباره مقامات مبنی بر عدم قطع گاز خانگی، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نگرانی‌ شهروندان در این باره افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها دما در روزهای گذشته در بیش از ۲۰ استان کشور به منفی ۱۰ درجه رسیده، این در حالی است که به دلیل قطع منابع تامین گاز، برخی استان‌ها با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو شده‌اند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز جمعه از قطع کامل واردات گاز از ترکمنستان از روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی خبر داده و درباره افت فشار گاز در دست‌کم پنج استان از جمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان ابراز نگرانی کرده بود.

در همین حال مدیر عامل شرکت گاز استان مازندران درباره قطع گاز مشترکان خانگی چهار شهرستان به دلیل کاهش فشار گاز ورودی به این استان هشدار داده است.

مسئولان تربت‌ جام در استان خراسان رضوی نیز ضمن تائید قطع شدن گاز شش هزار مشترک شهری و روستایی گفته‌اند که برای جبران، نفت سفید و بخاری برقی بین این خانوارها توزیع شده است.

قطع گاز خانگی در برخی شهرها و هشدارهای جدی درباره احتمال قطع شدن گسترده در حالی است که جایگاه‌های سی‌ان‌جی در شمار قابل توجهی از شهرهای کشور از جمله استان‌های گلستان، قم و شهرهای مشهد و میاندوآب با هدف «تقویت شبکه توزیع گاز برای مشترکان خانگی» در روزهای گذشته تعطیل شده‌ است.

با توجه به جدی شدن خطر قطع گاز همزمان با کاهش شدید دما در بیشتر مناطق ایران، دولت از روش‌های مقطعی از جمله تعطیلی چندروزه مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و بانک‌ها در برخی استان‌ها با هدف کاهش مصرف استفاده کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در روزهای گذشته از رکوردشکنی مصرف گاز در کشور خبر داده و گفته بود که در روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، مصرف این نوع از انرژی در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

بحران گاز در کشور که برای چندمین سال در فصل سرما بروز کرده، در حالی است که ایران پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان است.

بر اساس گزارش‌ها مهم‌ترین دلایل کمبود گاز با وجود ذخایر گسترده در ایران، اتلاف این انرژی در فرایند تولید، انتقال و توزیع و عدم به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه است.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به تازگی اعلام کرد که به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز نیاز است، اما مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و سایر کشورها از جمله روسیه و چین در حال حاضر تنها به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

XS
SM
MD
LG