لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

پژوهش جديد: وزن سازه‌های ساخت بشر از موجودات زنده کره زمین بیشتر است


نمایی از شهر نیویورک
نمایی از شهر نیویورک

پژوهش علمی جدیدی که نتایج آن روز چهارشنبه ۱۹ آذر در مجله علمی «نیچر» منتشر شد می گوید برای اولین بار در تاریخ وزن اجسام و سازه‌های ساخت بشر به احتمال فراوان از تمامی موجودات طبیعی در کره زمین بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران می گویند وزن جاده ها، ساحتمان‌ها و محصولات صنعتی که توسط بشر ساخته می شوند هر ۲۰ سال تقریبا دو برابر می شود و در حال حاضر وزن آنها به حدود ۱.۱ تراتون (۱.۱ تریلیون تن) رسیده است.

طبق یافته‌های این پژوهش، همزمان تحت تاثیر مصرف بی‌مهار منابع طبیعی از آغاز دوران موسوم به انقلاب کشاورزی تاکنون وزن تمامی موجودات طبیعی، مثل گیاهان، درختان و جانوران تقریبا نصف شده و به یک تریلیون تن کاهش یافته است.

این پژوهش با بررسی تغییرات در وزن پدیده‌های طبیعی و سازه‌های ساخت بشر از سال ۱۹۹۰ تاکنون به این نتیجه رسیده که در آغاز قرن بیستم وزن اجسام و سازه‌های ساخت بشر معادل سه درصد از وزن پدیده‌های طبیعی بود.

ولی از آغاز دوران تولید انبوه پس از جنگ جهانی دوم وزن تولیدات صنعتی به حدی رسیده که به طور متوسط در هر هفته مواد و سازه‌های جدیدی معادل وزن تمامی ساکنان کره زمین تولید می شود.

این پژوهش که نتایج آن در مجله علمی «نیچر» منتشر شده می افزاید به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ وزن مواد و سازه‌های ساخت بشر از موجودات طبیعی کره زمین بیشتر شده است.

رون میلو، یکی از تهيه کنندگان این تحقيقات از مرکز علوم زیست محیطی دانشگاه وایزمن در اسرائیل گفت:«این پژوهش يک تصویر کلی ولی خلاصه از وضعیت کره زمین در سال ۲۰۲۰ ارائه می دهد. امیدواریم که با مشاهده این تصویر نگران کننده به عنوان بشریت مسئولیت بپذیریم.»

این پژوهش با استناد به جدیدترین اطلاعات در مورد محیط زیست و انواع تولیدات و فعالیت‌های صنعتی تخمین می زند که وزن تولیدات وسازه‌های ساخت بشر درسال حدود ۳۰ گیگا تن است. با ادامه این روند تا سال ۲۰۴۰ وزن تولیدات ساخت بشر به حدود ۳ تریلیون تن، تقریبا سه برابر وزن فعلی خواهد رسید.

همزمان وزن پدیده‌های طبیعی کره زمین، به خصوص به دلیل تخریب جنگل‌ها واستفاده گسترده از اراضی برای تولید کشاورزی انبوه، در حال کاهش است.

ساختمان‌ها و جاده‌ها عامل اصلی افزایش وزن ساخته‌های بشری است و روی آوری به ساخت و ساز با سیمان به جای آجر در دهه ۵۰ میلادی این روند را تشدید کرده است.

امیلی الهاکام، رییس گروه پژوهشی به خبرگزاری فرانسه گفت این پژوهش تصویری از تاثیر گذاری بی‌مهار و نامتناسب بشر بر طبیعت کره زمین ارائه می دهد.

او افزود:«ما دیگر نمی توانیم نقش تعیین کننده بشر در محیط طبیعی را کتمان کنیم. بشر اکنون به یک عامل تعیین کننده در طبیعت کره زمین بدل شده و به این خاطر باید مسئولیت خود در قبال طبیعت را بپذیرد.»

XS
SM
MD
LG