لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

رئیس سابق کاخ سفید: ترامپ طرح فوق محرمانه جنگ با ایران را در استراحتگاه گلف رها کرده بود


گزارش جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در مورد این طرح محرمانه بیش از آنچه تصور می‌شد «بی‌پروا» بوده است
گزارش جدید نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در مورد این طرح محرمانه بیش از آنچه تصور می‌شد «بی‌پروا» بوده است

مارک میدوز، رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ در کاخ سفید، ظاهراً در پیش‌نویس کتاب خاطرات خود نوشته است دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود یک طرح فوق‌ محرمانه جنگ با ایران را بر روی کاناپه‌ای در استراحتگاه گلف خود رها کرده بود.

شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا روز دوشنبه گزارش داد که آقای میدوز پیش از این به بازپرس ویژه پرونده آقای ترامپ گفته بود که این ماجرا را از زبان یک نویسنده و یک ناشر شنیده است.

این گزارش تأکید می‌کند که رئیس دفتر پیشین ترامپ در کتاب خود تنها به این ماجرا اشاره‌ کوتاهی کرده است، چون این مسئله می‌تواند برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا «دردسر‌ساز» شود.

در بخشی از کیفرخواست پرونده اسناد طبقه‌بندی شده، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تابستان دو سال پیش با خارج کردن سند فوق‌محرمانه حمله به ایران و آوردن آن به ایالت نیوجرسی، این سند را در مصاحبه‌ای برای کتاب آقای میدوز به نویسنده و ناشر کتاب نشان داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان تیرماه امسال ادعا کرد به مکالمه دو دقیقه‌ای دونالد ترامپ دست یافته است که نشان می‌دهد او نه تنها اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون درباره حمله به ایران را نزد خود نگه داشته، بلکه آن را به افراد فاقد مجوز دسترسی به اسناد محرمانه دولتی نشان داده است.

بر اساس گزارش ای‌بی‌سی نیوز،‌ در پیش‌نویس این کتاب آمده است:‌ «روی کاناپه مقابل میز ترامپ،‌ یک گزارش چهارصفحه‌ای قرار دارد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، شخصاً آن را تایپ کرده و شامل نقشه ژنرال برای حمله به ایران است.»

گزارش این شبکه نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در مورد این طرح محرمانه بیش از آنچه که تصور می‌شد «بی‌پروا» بوده است،‌ در حالی که این مسئله برای دشمنان آن زمان جمهوری اسلامی، اسرائیل و عربستان سعودی، بسیار حساس بوده است.

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده خردادماه گذشته پس از حضور در دادگاه فدرال در شهر میامی برای تفهیم اتهام، کلیه اتهام‌های مربوط به نقض قوانین فدرال در نگهداری از اسناد محرمانه دولتی را رد کرد و خود را بی‌گناه خواند.

از مجموع ۳۷ اتهام علیه آقای ترامپ ۳۱ مورد مربوط به مخفی‌ کردن عمدی اسناد محرمانه امنیتی و دفاعی، و سایر اتهامات مربوط به توطئه برای ممانعت از انجام تحقیقات و اظهارنظر يا دادن شواهد دروغ است.

آقای ترامپ به شیوه مرسوم، این بار نیز خود را قربانی یک «توطئه سیاسی» معرفی کرد و ضمن حملات تند شخصی به بازرس ویژه این پرونده، خطاب به هوادارانش گفته است که صحنه رقابت‌های انتخاباتی را ترک نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های ای‌بی‌سی نیوز، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا/پ.م/ر.ک
XS
SM
MD
LG