لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

خبرنگار «شرق» که برای تهیه گزارش از یک دختر بیهوش‌شده در مترو بازداشت شده بود، آزاد شد


تصاویر منتشر شده تنها خارج کردن دختر دبیرستانی بیهوش شده توسط همراهانش را نشان می‌دهند
تصاویر منتشر شده تنها خارج کردن دختر دبیرستانی بیهوش شده توسط همراهانش را نشان می‌دهند

حساب کاربری روزنامه شرق خبر داد مریم لطفی، خبرنگار این روزنامه، که ظهر روز دوشنبه ۱۰ مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود ساعاتی بعد آزاد شد.

«پیشتر گزارش شده بود که این خبرنگار برای تهیه گزارش خبری به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود تا از وضعیت دختری که در مترو بیهوش شده بود، گزارش تهیه کند.»

شرق گفته بود که اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده خبرنگارش ندارد، و در اطلاع‌رسانی تازه خود هم اشاره‌ای به این موضوع نکرده بود.

بر اساس گزارش‌های تأییدنشده، مأموران مترو تهران روز یکشنبه با یک دختر دبیرستانی به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری درگیر شده و او را هل داده‌ بودند.

بر اساس این ادعا، سر دختر دبیرستانی به میله‌ای آهنی برخورد کرده و او بیهوش شده و اکنون در بیمارستان فجر نیروی هوایی بستری است و نیروهای امنیتی اجازه ملاقات با او را نمی‌دهند.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌‌های تأییدنشده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، در گفتگو با خبرگزاری «ایرنا» گفت که دختر جوانی در لحظه ورود به قطار تعادل خود را به علت افت فشار از دست می دهد و دقیقا در ورودی قطار به زمین می‌خورد.»

او همچنین گفت که «هیچ گونه برخورد فیزیکی بین این دانش آموز و کارکنان مترو وجود نداشته است.»

در ویدئویی که از این اتفاق از سوی رسانه های دولتی منتشر شده، سه دختر دانش‌آموز که حجاب اجباری ندارند، داخل واگن مترو شده و چند لحظه بعد تعدادی از مسافران یکی از آن‌ها را که به نظر بی‌هوش شده است، از واگن مترو بیرون می‌کشند.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی این ویدئو را تقطیع شده دانستند و برخی دیگر گفتند که مشخص نیست که در لحظات پیش از بیهوش شدن دختر جوان چه انفاقی افتاده است.

مدیر عامل مترو گفته است که این دختر توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر قطار که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل می‌شود.

او افزوده است: «عوامل اجرایی مترو همزمان با درخواست از اورژانس تهران، اقدامات اولیه درمانی را بر روی این دختر انجام داده‌ و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند.»

هنوز هیچ گزارشی از آخرین وضعیت این دختر دبیرستانی و هویت او منتشر نشده است.

این مسئله با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

میلاد علوی، روزنامه‌نگار، با اشاره به تکذیب ماجرا از سوی مسئولان در شبکه‌ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «مریم لطفی برای پیگیری موضوع به بیمارستان می‌رود اما بازداشت ‌می‌شود‌؛ به جرم روزنامه‌نگاری.»

او در ادامه تاکید کرد: «در زندان بزرگ روزنامه‌نگاران، یا باید بلندگوی آقایان باشی یا در بازداشت.»

ابوذر زمان، وکیل دادگستری، نیز با بیان این نکته که مسئولان ویدئو «نصفه‌ونیمه‌ای» از ماجرا را منتشر کرده‌اند، نوشت: «حالا خبرنگاری که پیگیر موضوع شده را بازداشت کرده‌اند. نتیجه‌گیری راحت است، همه‌چیز در حال تکرار است.»

اشاره این وکیل دادگستری به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی و بازداشت روزنامه‌نگاران در این زمینه است.

حدود یک سال پیش و در موردی مشابه نیلوفر حامدی،‌ دیگر خبرنگار شرق، پس از انتشار گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی پس از بازداشت و انتقال به بیمارستان کسری، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» نیز که مراسم تشییع جنازه مهسا (ژینا) امینی در شهر سقز، زادگاهش، را پوشش داده بود، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

جلسه پایانی دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزهای سوم و چهارم مرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در حالی برگزار شد که این دو روزنامه‌نگار همه اتهامات را رد کرده و تاکید کردند که در کار روزنامه‌نگاری خود صدای مردم بوده‌اند و به آن افتخار می‌کنند.

همزمان با هفدهم مرداد ماه که در ایران «روز خبرنگار» نام‌گذاری شده است، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با اشاره به بازداشت بیش از یک صد خبرنگار و روزنامه‌نگار پس از آغاز اعتراضات در ایران، تاکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد.

همزمان روزنامه هم‌میهن فهرستی از اسامی ده‌ها خبرنگار بازداشت‌ شده را منتشر کرد و با اشاره به موج گسترده بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، نوشت که دست‌کم ۷۶ خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در ایران بازداشت شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شرق و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG