لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۷

استقبال از آزادی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی در تهران


دیدبان آزادی‌های مذهبی در ایالات متحده از آزادی مریم نقاش زرگران، ایرانی مسیحی آزادشده در تهران استقبال کرد.

به گزارش روز جمعه (۲۰ مرداد) خبرگزاری فرانسه، خانم نقاش زرگران که از اسلام به مسیحیت گرویده بود، در سال ۲۰۱۳ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس محکوم شده بود و از تیرماه ۱۳۹۲ در زندان بود.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی که یک سازمان دولتی است، اعلام کرده به نظر می‌رسد زرگران به واسطه همکاری با سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی بازداشت‌شده در ایران دستگیر شده باشد.

بازداشت این زن ۳۹ ساله مدت کوتاهی پس از بازداشت عابدینی رخ داده بود. آقای عابدینی در ژانویه ۲۰۱۶ همراه با جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی آمریکایی در جریان تبادل زندانیان ایران و آمریکا آزاد شد.

آزادی یک نوکیش مسیحی در تهران؛ گفت‌وگو با منصور برجی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

سازمان‌های حقوق بشری، بازداشت وی را «ناعادلانه» و تنها به دلیل گرویدن به مسیحیت دانسته بودند.

وب‌سایت هرانا خبر داده بود که خانم نقاش زرگران روز اول اوت در تهران از زندان آزاد شده و مورد استقبال دوستان و خانواده قرار گرفته است.

به نوشته این وب‌سایت، او بارها به دلیل اعتراض به محکومیت خود و نیز نبود امکانات پزشکی ضروری برای مشکل قلبی‌اش، دست به اعتصاب غذا زده بود.

در مورد آزادی خانم زرگران، منصور برجی سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام، به رادیو فردا گفته است که «ما از این خبر خوش استقبال می‌کنیم، هرچند گذران این دوره چهار ساله زندان، برای ایشان و خانواده ایشان و مسیحیان ایرانی دوران خوشایندی نبوده است».

آقای برجی افزوده که اتهاماتی که در مورد خانم زرگران مطرح شده، یعنی تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، پوششی است برای توجیه سرکوب عقیدتی مسیحیان ایرانی، به ویژه کسانی که در کلیساهای خانگی فعالیت دارند.

آقای برجی پنجم مرداد ماه، چند روز پیش از پایان دوره محکومیت خانم زرگران، به رادیو فردا گفته بود که مریم نقاش زرگران، به دنبال اعتصاب غذا وضعیت «وخیمی» دارد.

وب‌سایت محبت‌نیوز که اخبار مسیحیان ایران را منتشر می‌کند نیز نوشته بود که این نوکیش مسیحی، علاوه بر مشکلات جسمی، از فشارهای روحی نیز رنج می‌برد.

XS
SM
MD
LG