لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

تخریب ده‌ها واحد مسکونی در مسجدسلیمان بر اثر رانش کوه


یکی از خانه‌های آسیب‌دیده در رانش کوه در مسجدسلیمان
یکی از خانه‌های آسیب‌دیده در رانش کوه در مسجدسلیمان

مدیرکل بنیاد مسکن استان خوزستان از تخریب ۲۷ واحد مسکونی در اثر رانش کوه در شهر مسجدسلیمان خبر داد. این حادثه، خسارت جانی در برنداشته است.

مسعود انصاریان روز سه‌شنبه (اول اسفند) این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرده و افزوده که این واحدها در منطقه «نفتک» این شهر قرار داشته‌اند.

آن‌طور که انصاریان گفته، از این ۲۷ واحد مسکونی، ۱۶ واحد به صورت ۱۰۰ درصد، هفت واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و چهار واحد ۳۰ درصد تخریب شده‌است.

وی افزوده با آنکه عمر بناهای تخریب‌شده، «زیر ۱۰ سال» است، اما این بناهای «عمدتاً نوساز» ، «خارج از محدوده طرح جامع شهری» قرار دارند.

انصاریان محل ساخت این واحدها را منطقه‌ای اعلام کرده که در «طرح جامع، کاربری فضای سبز» داشته‌است.

این مقام مسئول، علت بروز این اتفاق را نیز «برداشت بی‌رویه و برش از کوه» اعلام کرده که «با یک بارندگی رانش» پیدا کرده‌است.

مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان در عین حال از وضعیت مجوز ساخت وساز این ساختمان‌های مسکونی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده و نسبت به تکرار این حادثه هشدار داده‌است.

وی گفته که در حال حاضر ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری در منطقه نفتک مسجد سلیمان در کنار دامنه این کوه قرار دارند که در معرض خطر هستند چراکه جنس این کوه از نوع ماسه‌ای است و هر لحظه امکان ریزش یا رانش مجدد بر اثر بارش باران وجود دارد.»

خبرگزاری موج نیز ۳۰ بهمن از تخریب یک باب منزل مسکونی در این منطقه بر اثر رانش زمین خبر داده بود.

علیرضا گورویی، فرماندار مسجد سلیمان نیز با تأیید خبر تخریب ۲۷ واحد مسکونی در نفتک گفته که این حادثه خسارت جانی در برنداشته است.

به گفته گورویی، «با توجه به این که خانه‌های اطراف این حادثه در معرض خطر هستند اقدامات اولیه مانند قطع برق و گاز انجام شده، هلال احمر در محل مستقر است و ستاد بحران شهرستان نیز برای این موضوع تشکیل شد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز بدنبال این حوادث اعلام کرده که شهرداری مسجد سلیمان موظف شده «ظرف یک هفته نسبت به سکونت موقت ساکنان حادثه رانش کوه مسجدسلیمان اقدام کند.»

کیامرث حاجی‌زاده نیز با اشاره به ساخت این واحدهای مسکونی در خارج از محدوده طرح جامع شهری، گفته «باید بررسی شود… چه کسی برای آنها مجوز ساخت‌وساز صادر کرده‌است تا به جد با آنها برخورد شود.»

وی از مقام‌های شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی این شهرستان نیز خواست «هر چه سریع‌تر در معرض خطر را شناسایی کنند.»

سال گذشته نیز در تالش و مهاباد، بارش شدید باران و رانش زمین باعث تخریب دو واحد مسکونی شده بود که خسارت جانی در پی نداشت.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، خبرگزاری صداوسیما و موج

XS
SM
MD
LG