لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

تشدید فشار بر خانواده‌های دادخواه؛ بازداشت نامزد حامد سلحشور و دو معترض در ساری و رشت


 معصومه (مهسا) احمدی نامزد حامد سلحشور
معصومه (مهسا) احمدی نامزد حامد سلحشور

فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته‌شده افزایش یافته است و بعد از بازداشت چند روزه پدر و مادر جواد حیدری در قزوین و پدر حمیدرضا روحی در تهران، این‌بار معصومه (مهسا) احمدی نامزد حامد سلحشور از کشته شدگان ایذه، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

همزمان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دو روز گذشته اقدام به بازداشت دوباره دست‌کم دو تن از معترضان در رشت و ساری کردند که پاییز گذشته بازداشت و سپس آزاد شده بودند.

رضا پیرفلک، عمومی کیان پیرفلک، شامگاه پنج‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود از بازداشت معصومه (مهسا) احمدی، نامزد حامد سلحشور، از کشته‌شدگان اعتراضات ایذه، خبر داد.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت که معصومه (مهسا) احمدی حوالی ساعت شش غروب پنج‌شنبه در حال بازگشت از تولد رضا شریعتی، یکی دیگر کشته‌شدگان اعتراضات ایذه، به دست نیروهای لباس شخصی بازداشت شده است و از «نهاد بازداشت‌کننده» و همچنین محلی که نامزد حامد سلحشور پس از بازداشت به آن منتقل شده «اطلاعی در دست نیست.»

حامد سلحشور، جوان ۲۲ ساله ساکن شهر ایذه‌، در جریان اعتراضات سراسری هنگامی که روز چهارم آذر با خودرو از اصفهان راهی شهر خود بود در ورودی ایذه به دست نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد و به بازداشتگاهی در اهواز منتقل شد.

نیروهای امنیتی کمتر از یک هفته بعد به خانواده او اطلاع دادند که برای شناسایی و تحویل پیکر بی‌جان او مراجعه کنند و سپس در فضایی امنیتی پیکرش را روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر ماه مخفیانه در منطقه «قلعه تل» در خارج شهر ایذه دفن کردند.

بستگان حامد سلحشور اما همان روز پیکر او را از قبری که به دست نیروهای امنیتی در آن مدفون شده بود خارج کرده بار دیگر در «آرامگاه خانوادگی» خود در ایذه به خاک سپردند.

بازداشت معصومه (مهسا) احمدی، نامزد حامد سلحشور، در عصر پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ماه در حالی صورت گرفته است که در چند روز گذشته فشارها بر خانواده‌های معترضان کشته شده در ایذه به شدت افزایش یافته است.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بعد از کشتار حکومتی ۲۵ آبان ماه در ایذه که به کشته شدن کیان پیرفلک ۹ ساله، سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی ۱۶ ساله، میلاد سعیدیان‌جو، بی‌بی اشرف نیکبخت، علی مولایی، حمیدرضا شریعتی در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منجر شد، سناریوهای مختلفی را در این شهر به اجرا گذاشته‌اند که آخرین ان صدور حکم اعدام برای یکی از جوانان بازداشت شده ایذه به نام «مجاهد کورکور» است.

با این حال خانواده کشته‌شدگتان ایذه تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که عاملان تیراندازی به سوی بستگانشان مشخص بوده و همگی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در تازه‌ترین مورد میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک که خود در اثر شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت مجروح شده بود با انتشار پیامی ویدیویی گفت: «دادخواه خون پسرم هستم، من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد چون من و همسرم به چشم خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی "سردار عیدی علیپور" ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنین برای تعدادی از خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان ایذه پرونده‌ تشکیل داده و آنها را تحت پیگرد قرار داده‌اند.

فشار بر خانواده‌های معترضان کشته شده محدود به ایذه نیست و در چند هفته اخیر علاوه بر بازداشت پدر حمیدرضا روحی در تهران و پدر و برادر جواد حیدری در قزوین، خانواده‌های شمار دیگری از معترضان کشته شده نیز مورد احضار و تهدید قرار گرفته از سوی نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

دستگیری مجدد معترضان

همزمان با افزایش فشارها بر خانواده‌های کشته شدگان، شماری از معترضانی که پس از ماه‌ها بازداشت آزاد شده بودند، بار دیگر بازداشت شده‌اند.

عباس شریفی، معترض اهل بهشهر در استان مازندران و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری به گفته برادرش محمد شریفی در روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه «به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه این سازمان در ساری» منتقل شد.

بنابر گزارش هرانا، ارگان گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس شریفی پیشتر روز نهم مهر ماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در ساری همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود. شعبه یک دادگاه انقلاب ساری در آذر ماه گذشته عباس شریفی را به ۴۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد اما او در ۱۰ اسفند ماه، از زندان ساری آزاد شد.

عباس شریفی پس از آزادی با انتشار ویدیویی بخشی از شکنجه‌هایی که در دوره بازداشت توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و سپاه بر او وارد شده بود را بیان کرد اما به فاصله چند روز پس از انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد.

همزمان در شهر رشت نیز اشکان سلیمانی که آبان ماه گذشته به اتهام شرکت در اعتراضات بازداشت و چند ماه بعد آزاد شده بود، باردیگر بازداشت شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش کرده است که اشکان سلیمانی ساعت هفت غروب سه‌شنبه ۲۲ فروردین ١٤٠٢ در فلکه گاز شهر رشت به دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه استان گیلان منتقل شده است.

XS
SM
MD
LG