لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

«ابهام» در علت بروز مسمومیت دسته‌جمعی در سپیدان استان فارس


مقام‌های محلی در حال بررسی یکی از چاه‌های آب در منطقه سپیدان
مقام‌های محلی در حال بررسی یکی از چاه‌های آب در منطقه سپیدان

در حالی که نزدیک به پنج روز از مسمومیت صدها شهروند سپیدانی در استان فارس می‌گذرد٬ علت و چگونگی بروز این مسمومیت دسته‌جمعی هنوز مبهم است و مقام‌های اجرایی و قضایی این منطقه از شفاف‌سازی خودداری می‌کنند.

در این زمینه خبرگزاری ایرنا نوشته است که مسئولان مربوطه در این مدت یا «نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند پاسخ روشنی به علل و چرایی این موضوع بدهند».

ماجرای این مسمومیت، از شامگاه چهارشنبه ۱۵ فروردین سال جاری با مراجعه شماری از افراد به علائم مشابه «اسهال و استفراغ و حالت تهوع و سرگیجه» به مراکز درمانی این سپیدان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی شیراز و به مرکزیت اردکان٬ آغاز شد و آرام آرام تعداد مراجعان به ۲۰ نفر در هر ساعت رسید.

این نوع مسمومیت دسته‌جمعی که در سال ۹۴ نیز در این شهرستان رخ داده بود٬ در آن سال٬ بیش از دو هزار نفر از شهروندان سپیدان را راهی بیمارستان‌ها کرده بود.

این گزارش٬ شمار مبتلایان به علائم مسمومیت در سپیدان را ۵۰۰ نفر ذکر کرده و از اتخاذ روش «پنهان کاری و عدم شفاف‌سازی و موضوع را دچار مرور زمان کردن...برخی ازمدیران و مسئولان محلی و استانی و حتی کشوری» در این زمینه انتقاد کرده است.

گزارشگر ایرنا از مدعی‌العموم و دستگاه قضایی خواسته با توجه به این که این مسمومیت می‌تواند باعث مرگ شهروندان شود٬ «با قاطعیت و بدون مماشات» به موضوع ورود کرده و مسئله را ریشه‌یابی کند.

این خبرگزاری نوشته است: «اگر آلودگی آب شرب مردم اردکان عامل این مسمومیت باشد و اگر نشت فاضلاب در منابع آب علت به وجود آمدن مسمومیت دسته‌جمعی مردم باشد چرا شورای شهر اردکان و شهرداری این شهر نباید از زمان وقوع اولین حادثه که بیش از دو سال از زمان وقوع آن می‌گذرد... یک بار برای همیشه همه مجوزهای به اصطلاح قانونی توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در حاشیه منابع آب را باطل کند؟»

شکستن سکوت نمایندگان شورای شهر اردکان و نماینده سپیدان در مجلس شورای اسلامی درباره علت اصلی بروز و تکرار این پدیده٬ ضرورت واکنش سایر نمایندگان و تصویب اعتباراتی استانی و ملی برای کمک به اصلاح شبکه‌های توزیع آب در این شهرستان و ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور به موضوع از دیگر بخش‌های این گزارش است.

ایرنا همچنین پرسیده که به چه دلیل پس از گذشت پنج روز از مسمومیت دسته‌جمعی صدها نفر از ساکنان سپیدان٬ «هنوز مسئولان بهداشتی و مسئولان حوزه سلامت در گفت و گوهای رسانه‌ای بیان می‌کنند که نمی‌توان علت اصلی مسمومیت را بیان کرد؟»

خودداری مسئولان بهداشتی سپیدان از اعلام نتیجه «یک آزمایش ساده میکروب‌شناسی» به رسانه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که عبدالرسول همتی٬ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته «آلودگی آب علت احتمالی مسمومیت مردم این شهرستان است».

به گفته او «براساس مستندات به دلیل اینکه آب مردم از چله‌گاه تأمین می‌شود و این منطقه به صورت غیرقانونی تبدیل به جایگاه توریستی شده است، احتمال این است که فاضلاب انسانی وارد آب و آلودگی آن شده است».

آقای همتی افزوده است که «با توجه به اینکه پس از پلمب منطقه و انجام اقدامات پیشگیرانه تعداد بیماران کاهش یافته به نظر می‌رسد آلودگی آب علت این بیماری باشد».

با وجود گذشت پنج روز از بروز این مسمومیت٬ نه تنها درباره علت آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود٬ بلکه آمار مبتلایان نیز به صورت ضدونقیض اعلام شده است.

به نوشته وب‌سایت خبر جنوب٬ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید شمار کسانی که در سپیدان مسموم شده‌اند، ۴۸۹ نفر بوده‌اند و سلطان محمدی٬ فرمانده انتظامی این شهرستان٬ می‌گوید ۷۰۰ نفر مسموم شده‌اند.

در همین حال علی القاصی مهر٬ رئیس کل دادگستری فارس نیز با اشاره به اینکه همه منتظر نتیجه آزمایش از آب شرب منطقه هستیم٬ گفته که «در این رابطه مقرر شد که آب مربوطه آزمایش شود گویی منبع آب کلرزدایی نشده و این امر منجر به مسمومیت افراد شده است».

او افزود است: «اگر اداره آب مقصر این ماجرا باشد و نسبت به کلرزدایی آب اقدام نکرده باید پاسخگو باشد».

اظهارات این مقام قضایی در حالی بیان شده که هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، گفته است: «امروز هدف ما مچ‌گیری نیست و مدیران کل هم نباید توپ را در زمین همدیگر بیندازند».

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ فارس و خبر جنوب؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG