لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

مولوی عبدالحمید: مردم روی سفره گاز نشسته‌اند، اما برای گرم‌کردن خانه‌ها مشکل دارند


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در توئیتی از ناکارآمدی جمهوری اسلامی در تامین انرژی گرمایشی مورد نیاز شهروندان ایران در زمستان انتقاد کرد.

وی علت این ناکارآمدی را «بی‌توجهی به نخبگان جامعه و گزینش مدیران ناکارآمد» عنوان کرده است.

آقای عبدالحمید نوشته: «نتیجه بی‌توجهی به نخبگان جامعه و گزینش مدیران ناکارآمد آن است که مردم کشوری که روی سفره نفت و گاز نشسته‌اند، برای گرم‌کردن منازل خود با سختی و مشکل مواجه هستند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی که در تابستان و همزمان با تب و تاب مذاکرات احیای برجام، به کشورهای اروپایی طعنه می‌زدند به دلیل خودداری روسیه از صادرات گاز به این قاره، «زمستان سختی» خواهند داشت، خود توان تامین گاز مصرفی مورد نیاز برای تامین گرمایش در فصل زمستان را ندارند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز به ناکارآمدی خود در این حوزه همچون دیگر زمینه‌ها اعتراف نکرده‌اند.

در شرایطی که گاز خانگی در بخش‌هایی از کشور قطع شده و بسیاری از شهرها نیز به دلیل کمبود گاز در تعطیلی به‌سر می‌برند، روزنامه حکومتی همشهری در روزهای اخیر ضمن ستایش از عملکرد دولت رئیسی در تامین انرژی مدعی شد که بحران قطع گاز و برق در کشور به شرایط پایدار رسیده است.

این در حالی است که محمد سرگزی، نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس به ایلنا گفته در روزهای اخیر، با کمبود گاز مایع و نفت سفید، «شرایط آنقدر سخت بود که در روستاها هیزم و فضولات حیوانی می‌سوزاندند.»

وی گفته: «طی چند روز گذشته که دمای هوا تا ۲۰- درجه رسید و طوفان ۱۰۰ کیلومتری هم آمد، ما نتوانستیم نفت سفید و گاز مایع در اختیار مردم بگذاریم که در این سرما بتوانند استفاده کنند. شرایط آنقدر سخت بود که در روستاها هیزم و فضولات حیوانی می‌سوزاندند.»

سرگزی با اشاره به ادامه شرایط سرما، به صراحت گفت که «تا الان هم حرکت موثری از ناحیه دوستان در دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته است.»

این نماینده در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری از مسئولان اجرایی در دولت درباره مشکلات مردم منطقه نیز گفت: «بله، پیگیری کردم، منتها آقای وزیر نفت که گوشی‌شان خاموش بود، آقای [ستاد] بحران که گوشی‌شان خاموش بود، با آقای مخبر [معاون اول ابراهیم رئیسی] تماس گرفتیم رد تماس کردند، همه؛ اصلا ما مانده‌ایم.»

وی با بیان اینکه «کسی به فکر این مردم نیست، آقا ما مردم همین ممکلت هستیم»، این پرسش را مطرح کرده که «در یک خانه‌ای بچه‌ها چطور می‌توانند شرایط را طاقت بیاورند وقتی هیچ وسیله گرمایشی‌ای نیست و نفت و گاز هم که ندارند؟»

این انتقادها پس از آن مطرح می‌شود که در بسیاری از مناطق ایران، گاز برخی شهرها و شمار قابل توجهی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی که گاز طبیعی فشرده است، به دلیل کمبود قطع است.

ایران در حالی که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد، اما در بهره برداری از میدان انرژی خود ناموفق بوده است.

باوجود ناکارآمدی حاکمیت در تامین انرژی گرمایشی مورد نیاز شهروندان، وزارت نفت ایران از مردم خواسته به دلیل کمبود گاز، صرفه‌جویی کنند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته «به محض اینکه وارد خانه می شوم سریع لباس گرم و جوراب می‌پوشم و نمی گذارم اسرافی شود.»

کمبود گاز در هفته‌های اخیر باعث شده که به جای آن از سوخت مازوت در نیروگاه های ایران استفاده شود که این وضعیت به آلودگی شدید هواهای شهرها منجر شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند با کمبود گاز، نیروگاه های حرارتی تولید برق هم ممکن است به زودی دیگر قادر به تولید نباشند.

XS
SM
MD
LG