لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

استقبال بریتانیا از تصمیم ائتلاف به رهبری عربستان در بازگشایی بندر حدیده یمن


ملک سلمان و ترزا می در نوامبر ۲۰۱۷
ملک سلمان و ترزا می در نوامبر ۲۰۱۷

گزارش ها حاکی است ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از تصمیم ائتلاف عربی به رهبری عربستان در بازگشایی بندر حدیده استقبال کرده است.

به گزارش دفتر نخست وزیر بریتانیا، خانم ترزا می ضمن استقبال از بازگشایی بندر حدیده، همچنین از ورود نیروهای بریتانیا برای کمک بارزسی های سازمان ملل و تسریع توزیع کمک های بشردوستانه و تجاری خبر داده است.

به گزارش وب سایت انگلیسی صدای آمریکا، عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد به رغم حملات تازه موشکی شبه نظامیان شیعه حوثی به ریاض، بندر حدیده که تحت کنترل این گروه است به مدت ۳۰ روز بازگشایی می شود.

عربستان اعلام کرده است: در راستای کمک به برادران یمنی وبا توجه به اتخاذ تدابیر به کار گرفته شده برای تشدید بازرسی کشتی ها و محموله ها، ائتلاف اعلام می کند که بندر حدیده همچنان باز خواهد بود.

به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به عربستان، ائتلاف عربی به رهبری بنادر و فردوگاه های یمن را محاصره کرد. این ائتلاف می گوید، هدف از این اقدام جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار و موشک‌ برای شبه نظامیان حوثی است.

این در حالی است که نهادهای بین المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن هشدار داده اند و کشور های آمریکا و بریتانیا نیز از عربستان خواسته بودند تا به محاصره یمن پایان دهد.

ائتلاف به رهبری ریاض می‌گوید برای جلوگیری از انتقال سلاح به شورشیان است که یمن را محاصره کرده‌است. این ائتلاف از زمستان سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی کشورش است، وارد نبرد با شورشیان شده‌است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در اوایل آذر ماه اجازه داد داد برخی کمک‌های بشردوستانه به بنادر حدیده و صلیف منتقل شوند و هواپیماهای سازمان ملل متحد نیز به صنعا پرواز کنند.

با این همه برخی گزارش‌ها و برآوردها حاکی‌ است با توجه به این که تمام مواد غذایی، دارو و سوخت از خارج به یمن منتقل می‌شود میزان کالاهایی که در شرایط فعلی به آن کشور منتقل می‌شود بخش ناچیزی از نیاز مردم را برطرف می‌کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۱۰ هزار یمنی در جنگ سه سال اخیر جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر آواره یا جابه‌جا شده‌اند. به گفته این سازمان، یمن در آستانه بدترین قحطی معاصر و فراگیرترین همه‌گیری بیماری وبا قرار گرفته‌است.

محکومیت اقدام حوثی ها

در همین حال دفتر نخست وزیر بریتانیا می گوید، خانم ترزا می حمله موشکی تازه شبه نظامیان حوثی به ریاض در روز سه شنبه را محکوم کرده است و از خویشتنداری عربستان در مقابل این اقدام تمجید کرده است.

تراز می همچنین بر تعهد مستمر بریتانیا در قبال امنیت عربستان تاکید کرده و از عزم لندن جهت اتخاذ تدابیر شدیدتر از طریق سازمان ملل برای آشکار ساختن فعالیت های بی ثبات کننده ایران و مقابل با این اقدامات خبر داده است.

عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه اعلام کرد یک موشک بالیستیک «ایرانی‌حوثی» را برفراز ریاض منهدم کرده است.

یک سخنگوی حوثی‌ها در یمن گفته بود موشکی به سوی کاخ پادشاه عربستان سعودی در ریاض شلیک شده است.

به دنبال این حمله موشکی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت که حمله موشکی تازه حاوی تمام نشانه‌های حملات قبلی است که با کمک سلاح‌های تامین شده توسط ایران انجام شده است.

مقام های سیاسی و نظامی ایران ارسال موشک به یمن را تکذیب می کنند.

XS
SM
MD
LG